راهنمای جامع گوگل آنالیتیکس

راهنمای جامع گوگل آنالیتیکس – Google Analytics برای تازه‌کارها

اگر نمی‌دانید گوگل آنالیتیکس چیست، هنوز آن را نصب نکرده اید یا نصب کرده‌اید اما هرگز داده‌های خود را در آن بررسی نکرده‌اید، پس این مقاله دقیقا برای شما نوشته شده است. هرچند باور این واقعیت سخت است که هنوز برخی از وب‌سایت‌ها از گوگل آنالیتیکس یا هر ابزار آنالیز دیگری برای اندازه‌گیری ترافیک خود استفاده نمی‌کنند(تقریبا 35% از وب‌سایت‌ها). در این مقاله از رشدلند به معرفی گوگل آنالیتیکس از منظر یک تازه‌کار نگاه خواهیم کرد تا بتوانیم معرفی جامعی از تمام نکات مثبتی که بکارگیری آن می‌تواند برای سایت و کسب‌وکار شما داشته باشد بپردازیم. در این مقاله خواهیم گفت:

  • چرا به گوگل آنالیتیکس نیاز داریم؟
  • چطور آن را داشته باشیم یا روی سایت نصب کنیم؟
  • چطور از گوگل آنالیتیکس استفاده کنیم؟
  • و پاسخ به پرسش‌های متداولی که درباره آن پیش می‌آید

چرا باید گوگل آنالیتیکس داشته باشیم؟

آیا یک سایت دارید؟ کسب و کار آنلاینی را اداره می‌کنید یا روزانه مشغول تولید محتوا و انتشار آن در بلاگ شخصی خود هستید؟ اگر جواب شما به این سئوال‌ها بله است، پس فارغ از آنکه این کسب و کار شخصی است یا تجاری یا حتی سازمانی و دولتی شما به گوگل آنالیتیکس نیاز خواهید داشت. درزیر تنها چند سئوال مهم درباره سایت شما که با داشتن گوگل آنالیتیکس می‌توانید به آنها پاسخ دهید را مطرح می‌کنیم.

  • چند نفر از سایت من بازدید می‌کنند؟
  • کاربران سایت من در کجا زندگی می‌کنند؟
  • آیا سایت من باید یک نسخه سازگار با موبایل هم داشته باشد؟ آیا اصلا کسی با موبایل به سایت من سر می‌زند؟
  • چه سایت‌هایی ترافیک را به سایت من می‌فرستند؟
  • چه استراتژی بازاریابی بیشترین ترافیک را به سایت من ارسال می‌کند؟
  • محبوب‌ترین محتوا یا صفحه سایت من کدام است؟
  • چه تعداد از بازدیدکنندگان سایت را به یک مشتری بالقوه تبدیل کرده‌ام؟
  • چطور می‌توانم سرعت سایت خود را افزایش دهم؟

این سئوال‌ها را شاید بتوان مهم‌ترین سئوالاتی دانست که جواب آن برای هر صاحب سایتی می‌تواند جذاب باشد. اما ده‌ها سئوال مهم دیگر نیز وجود دارد که گوگل آنالیتیکس می‌تواند براحتی به آنها پاسخی صحیح بدهد. حال بیائید ببینیم چطور می‌توان این ابزار جذاب را روی سایت نصب کرد؟

روش صحیح نصب گوگل آنالیتیکس روی سایت

به دو روش می‌توانید این ابزار مفید و کاربردی را روی سایت خود نصب کنید.

  1. با استفاده از گوگل تگ منیجر
  2. به صورت مستقیم داخل سایت

1- نصب Google Analytics با استفاده از Google Tag Manager

توصیه اکید و شدید ما در رشدلند این است که حتما از روش اول یعنی نصب گوگل آنالیتیکس با استفاده از گوگل تگ منیجر این کار را انجام دهید. چرا که این یک روش استاندارد و صحیح است و در آینده بسیار نزدیک چالش‌ها و محدودیت‌های شما برای توسعه آنالیز سایت را از میان برخواهد داشت. گوگل تگ منیجر جایگزین گوگل آنالیتیکس نیست بلکه ساخته شده که آن را کامل کند. استفاده همزمان از این دو ابزار بسیاری از دغدغه‌های بازاریابی شما در آینده را مرتفع می‌کند. برای مطالعه بیشتر در باره تفاوت‌ها و کارکردهای هر کدام از این دو ابزار می‌توانید به مقاله زیر مراجعه کنید.

گوگل آنالیتیکس یا گوگل تگ منیجر ؟ کدام‌یک را باید نصب کنیم؟

برای نصب گوگل آنالیتیکس از طریق گوگل تگ منیجر باید 2 کار انجام دهید. می‌توانید از راهنماهای زیر استفاده کنید.

اول – نصب گوگل تگ منیجر روی سایت

دوم – نصب گوگل آنالیتیکس با استفاده از تگ منیجر

2- نصب Google Analytics روی سایت به صورت مستقیم

روش دوم نصب کمی ساده‌تر است و البته هیچ اشکالی ندارد که گوگل آنالیتیکس را بصورت مستقیم و بدون سیستم مدیریت تگ روی سایت خود نصب کنید. تفاوت این روش با روش اول در این است که محدودیت‎‌هایی برای آنالیز همه‌جانبه سایت خود خواهید داشت. اما هنوز هم کارائی بسیار بالایی دارد. برای نصب صحیح گوگل آنالیتیکس روی سایت به‌صورت مستقیم می‌توانید از راهنمای زیر استفاده کنید:

راهنمای نصب گوگل آنالیتیکس روی سایت بصورت مستقیم

حال که گوگل آنالیتیکس را با موفقیت روی سایت خود نصب کردیم نوبت سئوال مهم بعدی است.

چطور از گوگل آنالیتیکس استفاده کنم؟

در ابتدا بهتر است کمی با محیط آن آشنا شویم و ببینیم از چه قسمت‌هایی تشکیل شده است.

آشنایی با محیط کاری گوگل آنالیتیکس

طبق تصویر زیر می‌توان محیط گوگل آنالیتیکس را به 4 قسمت اصلی تقسیم کرد. در ادامه به معرفی اجمالی این 4 قسمت مهم می‌پردازیم.

آموزش گوگل آنالیتیکس

1- جابجایی بین اکانت‌ها، دارایی‌ها و نماها

گوگل آنالیتیکس دارای یک ساختار سلسله مراتبی برای ترتیب بخشیدن به اکانت‌های شماست. شما می‌توانید تا 100 اکانت (Account) بسازید. در هر اکانت 50 دارائی (Property) داشته باشید و برای هر دارائی حداکثر 25 نما (View) تعریف کنید. اگر بر روی این قسمت کلیک کنید چیزی شبیه به تصویر زیر خواهید دید.

اکانت گوگل آنالیتیکس

اکانت (Account) > دارائی (Property) > نما (View)

در این قسمت می‌توانید بین اکانت‌های مختلف یا دارائی هایتان تعویض کنید. منظور از دارائی همان سایت یا اپلیکیشن شماست که به گوگل آنالیتیکس متصل نموده اید. اما چرا باید اینقدر اکانت یا دارائی مختلف داشته باشیم. چه کاربردی دارند؟ با هم چند سناریو را بررسی می‌کنیم تا ببینیم چطور می‌توانیم از این امکان بهترین استفاده را داشته باشیم.

  • سناریو 1: اگر شما فقط یک سایت داشته باشید تنها نیاز دارید که یک اکانت و یک دارائی (Property) که همان سایت شما است داشته باشید.
  • سناریو 2: اگر شما دو وب‌سایت داشته باشید، مثلا یکی برای کسب و کارتان و دیگری وب‌سایت شخصی، ممکن است که بخواهید دو اکانت جداگانه داشته باشید مثلا “Business” و “Personal” و به یکی سایت کاری و دیگری سایت شخصی‌تان را اضافه کنید.
  • سناریو 3: اگر شما چندین کسب و کار مختلف دارید و برای هرکدام یک سایت دارید می‌توانید تمام این سایت ها را در یک اکانت کاری قرار دهید و به ازای هر وب‌سایت در این اکانت کاری یک دارائی (Property) تعریف کنید. سپس یک اکانت شخصی و یک سایت شخصی زیرمجموعه آن داشته باشید.
  • سناریو 4: شما چندین سایت کاری دارید و برای هر سایت کاری یک اکانت کاری هم در نظر گرفته‌اید.

نماها (Views) نحوه نمایش گزارش‌های مختلف را برای یک دارائی (سایت) کنترل می‌کنند. برای مثال شما می‌توانید برای یک سایت از چندین نما (View) استفاده کنید. می‌توان اطلاعات مختلف را در نماهای مختلف فیلتر کرد. مثلا از یک نما برای نمایش ترافیک ورودی به سایت فقط از کشور ایران استفاده نمود. یا از نمای دیگر برای نمایش کاربرانی که فقط از موبایل برای دیدن سایت ما استفاده می‌کنند استفاده کنیم. درحالت معمول فیلتری که روی نما (View) استفاده شده است All Website Data به معنی همه اطلاعات سایت است. یعنی همه اطلاعاتی که از سایت شما فرستاده می‌شود در حالت معمول بدون اعمال هیچ فیلتری نمایش داده می‌شود.

اما چنان که گفته شد در این قسمت می‌توانید صرفا اکانت، دارائی و نما را ببینید و بین آنها یکی را انتخاب کنید. برای ایجاد یک اکانت، دارائی یا نمای جدید باید به قسمت ادمین (Admin) بروید که در قسمت 3 توضیحات آن را خواهیم داد.

لازم به توضیح است که هیچ روش درست یا غلطی برای ایجاد این اکانت‌ها و زیرمجموعه آن وجود ندارد. شما می‌توانید با سلیقه شخصی خود هرکدام از این سناریو‌ها را پیش ببرید یا سناریوی جدیدی مناسب با کسب و کار خود در پیش بگیرید. همچنین همیشه می‌توانید در طول مسیر نام این اکانت‌ها یا دارائی‌ها را ویرایش کنید پس خیلی نسبت به آنها حساس نباشید. اما به یاد داشته باشید بعد از اینکه یک سایت را در زیرمجموعه یک اکانت ایجاد کردید نمی‌توانید آن را به اکانت دیگری منتقل کنید.

2- جستجوی انواع گزارشات و اطلاعات

گوگل اسم این قسمت را هوش آنالیتیکس (Analytics Intelligence) نام‌گذاری کرده است و اخیرا تغییرات زیادی را به جهت بهبود تجربه کاربری به آن اضافه کرده است. اینجا می‌توانید تقریبا هرچیزی را از گوگل آنالیتیکس بپرسید و پاسخ آن را به صورت گزارش‌های سازمان‌دهی شده مشاهده کنید. اگر بر روی این قسمت کلیک کنید تصویری مانند شکل زیر را می‌بینید. با کلیک بر روی What question can I ask می‌توانید تمام سئوالاتی را که می‌شود از گوگل آنالیتیکس بپرسید را ببینید.

جستجوی گوگل آنالیتیکس

گوگل آنالیتیکس این سئوال‌ها را در 8 بخش تقسیم‌بندی کرده است. که شامل

  • عملکردهای پایه (Basic Performance)
  • کاربران خود را از کجا بدست می‌آوردید (Where You Get Your Users From)
  • فهم ترندها (Understanding Trends)
  • آنالیز محتوا (Content Analysis)
  • درک رفتار کاربران (Understanding User Behavior)
  • آنالیز جغرافیایی (Geographic Analysis)
  • اندازه‌گیری اهداف (Measure Your Goals)
  • عملکرد فنی سایت (Technical Performance)

با بازکردن هرکدام از این مجموعه‌ها می‌توانید سئوالات مربوط به آن را مشاهده کنید که براحتی قابل کلیک کردن است. یکی از روشهایی که خیلی سریع می‌توانید وضعیت سایت خود را ببینید استفاده از همین سئوالات در بخش جستجوی گوگل آنالیتیکس است.

کاربرد سرچ گوگل آنالیتیکس
دسته‌بندی سئوالات سرچ گوگل آنالیتیکس

3- منوی تنظیمات اکانت (Admin)

با کلیک بر روی Admin وارد قسمت تنظیمات گوگل آنالیتیکس می‌شوید. اینجا جایی است که تقریبا می‌توانید همه بخش‌های گوگل آنالیتیکس را مدیریت کنید. همچنین می‌توانید یک اکانت جدید (Account)، سایت جدید (Property) و یک نمای (View) جدید ایجاد کنید. در زیر هر بخش می‌توانید تنظیمات مربوط به آن را ببینید و تغییرات لازم را انجام دهید. نکته حائز اهمیت این است که اگر یک دارائی (سایت یا اپلیکیشن) جدید ایجاد کردید، می‌توانید کد رهگیری آن را در همینجا در قسمت Property بخش Tracking Info ببینید و آن را در سایت خود کپی کنید تا بتوانید فرآیند آنالیز را شروع کنید. همچنین برای دست‌یابی به اطلاعات رهگیری دارائی‌های قبلی خود نیز می‌توانید از همین قسمت استفاده کنید.

همچنین برای

بخش مدیریت آنالیتیکس

4- منوی گزارشات گوگل آنالیتیکس

این قسمت جایی است که قرار است بیشترین زمان حضور خود در گوگل آنالیتیکس را در آن سپری کنید. گزارشات هدف اصلی وجود چنین ابزارهای آنالیزی هستند. اینجا جایی است که می‌خواهید جواب سئوالات خود را در مورد سایت پیدا کنید. گوگل آنالیتیکس گزارشات سایت شما را در 5 بخش دسته‌بندی کرده است که عبارتند از:

  1. زمان حال (Real Time)
  2. کاربران (Audience)
  3. محل کسب کاربر (Acquisition)
  4. رفتار کاربر (Behavior)
  5. تبدیل (Conversions)

نام این دسته‌بندی‌ها خود به خوبی توصیف کننده نوع گزارشاتی که ارائه می‌کنند هستند. اما توضیح مختصری در مورد هرکدام از آنها خواهیم داد.

1- گزارش زمان حال گوگل آنالیتیکس (Real Time)

این قسمت مانند یک گزارشگر زنده (Live) عمل می‌کند. اتفاقاتی که دقیقا در همان لحظه بازدید از این گزارش در سایت شما در حال وقوع است را می‌توان در این قسمت ببینید. می‌توانید ببینید سایت چند نفر بازدیدکننده دارد و اکنون مشغول بازدید از کدام صفحه سایت هستند. از کدام کانال وارد سایت شده‌اند و اهل کدام شهر یا کشور هستند.

شاید اینطور بنظر برسد که این گزارش بیشتر جنبه سرگرمی دارد تا اطلاعات حساس و کاربردی برای بازاریابی. اما در زیر می‌توانید چند کاربرد اساسی‌تر برای این نوع از گزارش توسط آنالیز گوگل را ببینید:

  • می‌توانید ببینید چقدر ترافیک از پست جدیدی که در صفحات اجتماعی یا بلاگ منتشر کرده‌اید وارد سایت می‌شوند.
  • ببینید که آیا کمپین فروش یک روزه شما مثلا تخفیف ویژه‌ای که برای یک روز خاص در نظر گرفتید، توجه افراد را به سمت خود جلب می‌کند یا نه و در انتها آیا تبدیل به خرید می‌شود یا نه
  • ببینید که آیا تگ‌های گوگل تگ منیجری که تعریف کرده‌اید و قرار است رویدادهای خاصی را ردگیری کنند به درستی کار می‌کنند یا نه

در گزارش‌های بعدی گوگل آنالیتیکس خواهید دید که اطلاعات بسیار مفید و حساس‌تری را می‌توانید استخراج کنید.

2- گزارش کاربران گوگل آنالیتیکس (Audience)

– نمای کلی کاربران (Audience overview)

این گزارش یک دید کلی از کاربرانی که به دارائی (همان سایت) شما در مدت زمان مشخصی سر زده‌اند را ارائه می‌کند.

این گزارش را روزی یک بار چک کنید تا درک کلی از تنوع کاربران سایت داشته باشید. آنچه در اینجا می‌بینید عبارت است از:

  • Users : تعداد کل کاربران سایت در محدوده زمانی مشخص
  • New Users : تعداد کاربران جدید سایت در محدوده زمانی مشخص
  • Sessions : سشن یا جلسه به مجموعه‌ای از تعاملاتی که کاربر در یک چهارچوب زمانی مشخص با سایت شما انجام می‌دهد، گفته می‌شود. مقدار پیش‌فرض این زمان در گوگل آنالیتیکس 30 دقیقه است. برای مثال کاربری وارد سایت ما شده، چند کلیک انجام داده و چند صفحه از سایت را بازدید کرده است. این کاربر یک سشن انجام داده است. اگر بعد از بازدید از آخرین صفحه سایت ما تب مرورگر را باز نگه دارد و به سراغ یک سایت دیگر در تب جدید برود و در کم‌تر از 30 دقیقه دوباره به سایت ما برگردد و تعامل با سایت را از سر بگیرد هنوز جزئی از همان سشن اول است. اما اگر بعد از 30 دقیقه به سایت برگردد و با آن تعامل داشته باشد سشن دیگری برای او محاسبه می‌شود. به عبارت دیگر می‌توان سشن را به عنوان یک ظرف زمانی از مجموعه‌ای از تعاملات کاربر با سایت در نظر گرفت که سفر او در سایت را نشان می‌دهد. بعد از آخرین تعامل کاربر با سایت، او 30 دقیقه فرصت دارد که دوباره با سایت وارد تعامل شود. متریک سشن در واقع می‌تواند نشان‌دهنده‌ی تعداد کاربران فعال سایت نیز می‌باشد. اما از طرفی سشن‌های یک صفحه‌ای نیز می‌تواند وجود داشته باشد که در طول آن تنها یک صفحه از سایت بازدید شده است. به سشن تک صفحه‌ای بانس (Bounce) گفته می‌شود.
  • Number of Sessions per User : میانگین تعداد سشن‌ها به ازای هر کاربر
  • Pageviews : تعداد کل صفحات بازدید شده توسط کاربران
  • Pages/Session : میانگین تعداد صفحات بازدید شده در هر سشن یا جلسه
  • Avg. Session Duration : متوسط زمانی یک سشن
  • Bounce Rate : نرخ بانس سایت. بانس (Bounce) یک سشن تک صفحه‌ای است. یعنی اگر کاربری وارد یک صفحه از سایت شما شود و بدون بازدید از صفحات دیگر از آن خارج شود، یک بانس اتفاق افتاده است. بانس ریت تعداد کل این بانس‌ها تقسیم بر تمام سشن‌ها است. یا به عبارت دیگر بانس ریت درصد سشن‌هایی را نشان می‌دهد که تک صفحه‌ای هستند. برای مثال اگر ما 100 سشن در زمان مشخص داشته باشیم و بانس ریت ما 43% باشد یعنی از 100 سشن 43 تای آن فقط یک صفحه سایت بازدید شده است. بانس ریت بالا همیشه یک نشانه بد نیست و بسیار بستگی به نوع کاربری سایت دارد.
  • Demogaphics : شامل اطلاعات جمعیت شناختی کاربران سایت از جمله زبان (Language)، کشور (Country)، و شهر (City)
  • System : شامل اطلاعاتی درباره کامپیوتر کاربران از جمله نوع مرورگر (Browser)، سیستم عامل کامپیوتر (Operating System)، اپراتور (Service Provider)
  • Mobile : شامل اطلاعاتی درمورد کاربرانی که از گوشی هوشمند برای بازدید از سایت استفاده می‌کنند شامل سیستم عامل گوشی (Operating System)، اپراتور (Service Provider)، اندازه صفحه نمایشگر موبایل (Screen Resolution)

– کاربران فعال (Active Users)

مراقب باشید نام این دسته‌بندی گزارش، شما را به اشتباه نیاندازد. منظور از کاربران فعال، کاربرانی که هم‌اکنون در سایت شما فعال هستند نیست. برای دیدن آنها باید به گزارش زمان حال (Real-Time) مراجعه کنید. منظور از کاربران فعال، کاربرانی است که در طول یک روز اخیر (One – Day Active User)، یک هفته اخیر (Seven – Day Active User)، دو هفته اخیر (Fourteen – Day Active User) و چهار هفته اخیر (Twenty eight – Day Active User) از سایت شما بازدید کرده‌اند.

ارزش این گزارش در چیست ؟

اگر بیشتر کاربران شما از جنس کاربران فعال در یک روز اخیر باشند بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که شما با بازگشت کاربر به سایت خود کمی مشکل دارید. کاربران به سایت شما برنمی‌گردند و باید برای آن فکری کرد. شاید یک کمپین ایمیل مارکتینگ برای مشتریان قدیمی خود راه بیاندازید تا دوباره آنها را به سایت برگردانید.

پیشنهاد می‌گردد این گزارش را با بخش‌بندی کاربران با استفاده از Segment نیز استفاده کنید. بخش‌بندی کاربران به قسمت‌های کوچکتر می‌تواند اطلاعات دقیق‌تری را در اختیار شما قرار دهد. برای مثال می‌توان به جای دیدن گزارش کاربران فعال سایت در همه رنج‌های سنی با استفاده از Segment فقط کاربران با رده سنی 18 الی 25 سال را فیلتر کرد. ممکن است با بکارگیری این فیلتر کاربران با رده سنی یاد شده تعداد بازگشت بیشتری به سایت داشته باشند. این به شما کمک می‌کند درک صحیحی از نحوه رفتار کاربران مختلف سایت داشته باشید.

– ارزش عمر کاربر (Lifetime Value)

دیکشنری تخصصی گوگل آنالیتیکس

Realtime – زمان حال

در این بخش اتفاقاتی که هم‌اکنون در حال وقوع در سایت شماست را می‌توانید ببینید. تعداد کاربران حاضر، چه صفحه‌ای را می‌بینند

اشتراک‌گذاری:

اشتراک گذاری در whatsapp
واتساپ
اشتراک گذاری در telegram
تلگرام
اشتراک گذاری در facebook
فیسبوک
اشتراک گذاری در twitter
توئیتر
اشتراک گذاری در linkedin
لینکدین

مقالات آینده رشدلند را از دست ندهید

در خبرنامه رشدلند عضو شوید تا آخرین مقالات را در صندوق پست الکترونیکی خود زودتر از همه دریافت کنید. هرگز از رشدلند ایمیل اسپم دریافت نخواهید کرد. ما هم از اسپم متنفریم، درست مثل شما!

رشدلند را در اینستاگرام دنبال کنید

شما هم به جمع مخاطبان رشدلند در شبکه اجتماعی اینستاگرام بپیوندید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

آخرین مطالب

Goals در گوگل آنالیتیکس

4 نوع هدف (Goal) در گوگل آنلیتیکس که برای کسب‌وکار شما حیاتی است و نحوه ایجاد آن

فکر می‌کنید دانستن آمار بازدید از صفحات یا تعداد کاربران سایت بوسیله گوگل آنالیتیکس بسیار مهم است نه؟ غلط است. آن‌چیزی که واقعا اهمیت دارد پی‌بردن به این نکته است که آیا وب‌سایت شما واقعا به رشد کسب‌وکار شما

المنتور وردپرس چیست

المنتور وردپرس چیست؟

زمانی که المنتور برای اولین بار برای وردپرس رونمائی شد توجه بسیاری در جامعه طراحان سایت با وردپرس را به خود جلب کرد. تعداد کاربران این صفحه‌ساز قدرتمند وردپرس روز‌به‌روز در حال افزایش است. اما متاسفانه برخی دیگر از

اسکرول به بالا