آموزش تصویری نصب گوگل آنالیتیکس با استفاده از گوگل تگ منیجر

راهنمای نصب گوگل آنالیتیکس با استفاده از گوگل تگ منیجر

گوگل آنالیتکس (GA) را می‌توان مهم‌ترین و بهترین ابزار آنالیز و تحلیل ترافیک سایت در بین رقبای خود دانست. بیش از 54% کل سایت‌های دنیا از این ابزار کاملا رایگان برای بازاریابی و تحلیل کسب و کار خود استفاده می‌کنند. در این مقاله از رشدلند به آموزش تصویری نصب گوگل آنالیتیکس روی سایت با استفاده از یکی دیگر از سرویس‌های رایگان گوگل به نام گوگل تگ منیجر (GTM) خواهیم پرداخت.

شاید اولین بار است که نام گوگل تگ منیجر را در کنار نام گوگل آنالیتیکس می‌شنوید و کمی سردرگم شده‌ باشید. اما باید گفت این دو ابزار جایگزینی برای یکدیگر نیستند. بلکه ساخته شده‌اند که در کنار یکدیگر استفاده شوند. استفاده همزمان از این دو ابزار، قدرت مارکتینگ و تحلیل بازار شما رو چند برابر خواهد کرد. برای آشنایی بیشتر و شناخت تفاوت‌ها و کارکردهای این دو ابزار مهم مارکتینگ مقاله‌ای با عنوان ” گوگل آنالیتیکس یا گوگل تگ منیجر ؟ کدام‌یک را باید نصب کنیم؟ ” در رشدلند آماده شده است که توصیه می‌شود حتما مطالعه کنید.

در این روش بجای نصب مستقیم گوگل آنالیتیکس بر روی سایت، آن را با استفاده از تگ منیجر که یک روش بسیار استاندارد است بر روی سایت نصب می‌کنیم. اما پیش از آن باید مطمئن شوید که خود گوگل تگ منیجر را به درستی روی سایت خود نصب کرده‌اید. برای این کار می‌توانید از راهنمای نصب گوگل تگ منیجر روی سایت استفاده کنید.

مزایای نصب گوگل آنالیتیکس روی سایت از طریق گوگل تگ منیجر

  • گوگل تگ منیجر (Google Tag Manager) فرآیند نصب هر سرویس دیگری بر روی سایت را بسیار آسان می‌نماید. این ابزار به شما اجازه می‌دهد که گوگل آنالیتیکس را بدون اضافه کردن هرگونه کد جدیدی به وب‌سایت، بدون تسلط به دانش کدنویسی و بصورت کاملا بصری در سایت خود نصب نمائید.
  • برای نصب گوگل آنالیتیکس بر روی سایت با استفاده از GTM نیاز به توسعه دهنده یا طراح سایت نیست و خود می‌توانید با استفاده از این راهنمای نصب به سادگی این کار را انجام دهید.
  • علاوه بر اطلاعات معمولی که گوگل آنالیتیکس می‌تواند در اختیار شما قرار دهد، با نصب آن از طریق GTM می‌توانید تقریبا هر المانی که در سایت دارید از جمله لینک‌ها، دکمه‌ها، فرم‌ها و اجزای دیگر سایت را ردگیری نموده و تعامل کاربر سایت با آن‌ها را اندازه‌گیری نمائید.

گام اول – ساخت اکانت گوگل آنالیتیکس

ابتدا وارد حساب کاربری Gmail خود شوید. یک نرم‌افزار تغییر آی‌پی را اجرا کنید و به صفحه Google Analytics مراجعه کنید. بر روی دکمه Setup for free کلیک کنید تا صفحه‌ای مطابق با تصویر زیر را ببینید. سپس اطلاعات را مطابق تصویر وارد نمائید و Next را کلیک کنید.

افتتاح اکانت گوگل آنالیتیکس

در مرحله بعد باید مشخص کنید که قرار است چه چیزی را بوسیله گوگل آنالیتیکس ارزیابی کنید.فقط سایت، فقط اپلیکیشن یا سایت و اپلیکیشن با هم. اگر قرار است فعلا فقط سایت خود را آنالیز کنید گزینه اول را انتخاب کنید و Next را کلیک کنید.

آموزش نصب گوگل آنالیتیکس

در مرحله بعد نام وب سایت را به همراه URL دقیق سایت خود وارد نمائید. همچنین دسته‌بندی کسب و کار خود و موقعیت جغرافیای را نیز باید در این مرحله مطابق تصویر زیر تعیین کنید. می‌توانید در این بخش ایران را نیز انتخاب کنید. در آخر بر روی Creat کلیک کنید تا به مرحله بعد بروید.

آموزش تصویری گوگل آنالیتیکس

با شرایط گوگل موافقت کنید تا اکانت شما ساخته شود.

آموزش تصویری آنالیتیکس

در مرحله آخر مطابق تصویر زیر کد و ID رهگیری شما ساخته شده و در اختیار شما قرار می‌گیرد. از کد رهگیری برای نصب مستقیم گوگل آنالیتیکس بر روی سایت استفاده می‌شود. برای نصب گوگل آنالیتیکس از طریق گوگل تگ منیجر فقط به ID نیاز خواهیم داشت.

کد رهگیری گوگل آنالیتیکس

این ID را انتخاب و کپی کرده و به گام دوم می‌رویم. در گام بعدی فرض بر این است که شما گوگل تگ منیجر را از قبل روی سایت نصب کرده‌اید. اگر هنوز این کار را انجام نداده‌اید می‌توانید از آموزش گام به گام نصب گوگل تگ منیجر روی سایت استفاده کنید.

گام دوم – ایجاد تگ در گوگل تگ منیجر

وارد Workspace در گوگل تگ منیجر می‌شویم و بر روی New Tag کلیک کنید. گوشه بالا سمت چپ برای تگ خود یک نام انتخاب کنید. مثلا Google Analytics.

نصب گوگل آنالیتیکس با تگ منیجر

سپس بر روی Tag Configuration کلیک کنید و Google Analytics: Universal Analytics را انتخاب کنید.

گزینه Track Type به صورت پیشفرض بر روی Page View است و نیازی به تغییر ندارد. در قسمت Google Analytics Setting گزینه New Variable را انتخاب کنید.

تگ رهگیری گوگل آنالیز

اینجا جایی است که باید ID گوگل آنالیتیکس خود را که در گام قبلی ایجاد کرده بودیم قرار دهیم. یک نام برای این متغیر انتخاب کنید و آن را ذخیره کنید.

نصب آنالیز گوگل

آخرین مرحله فعال کردن یک ماشه برای این تگ است. ماشه‌ها درواقع شروطی هستند که ما تعریف می‌کنیم، تا در صورتی که این شرط‌ها برقرار شدند تگ اجرا شود. در این مثال تگ ما باید در تمام صفحات اجرا شود، پس بر روی Triggering کلیک کنید و گزینه اول All Pages را انتخاب نموده و تگ را ذخیره کنید. در واقع شرطی که گذاشتیم این است که گوگل آنالیتیکس در تمام صفحات سایت اجرا شود.

trigger برای تگ

خوب تا اینجا به درستی تگ مورد نظر خود را در گوگل تگ منیجر ایجاد کردیم. حالا نوبت آن است که این تگ را در سایت خود بکار گیریم. در سمت راست بالا بر روی Submit کلیک کنید تا تگ شما در سایت بکارگیری شود.

بکارگیری تگ در گوگل تگ منیجر

بعد از کلیک بر روی Submit کافی است یک نام برای نسخه‌ای از تگ منیجر که می‌خواهید منتشر کنید انتخاب کنید و Publish را کلیک کنید.

نحوه انتشار یک tag

می‌توانید برای صحت‌سنجی کارهایی که انجام دادید وارد اکانت گوگل آنالیتیکس خود شوید و همزمان در یک تب جدید یک صفحه از سایت خود را نیز باز کنید. سپس در صفحه Home می‌توانید ببینید که یک کاربر فعال در سایت وجود دارد.

چک کردن گوگل آنالیتیکس

از اینجا به بعد تمام اتفاقاتی که در سایت شما اتفاق می‌افتد در اکانت گوگل آنالیتیکس شما ذخیره می‌شود. اما با نصب آنالیتیکس از طریق تگ منیجر دنیای بسیار بزرگتری از آنالیز و دیجیتال مارکتینگ بروی شما باز شده است. این تازه شروع یک تحلیل علمی و درست روی سایت شماست.

اما حالا که توانستیم به کمک همدیگر گوگل آنالیتیکس را روی سایت خود نصب کنیم بیایید کمی بیشتر با محیط این ابزار فوق‌العاده آشنا شویم تا بتوانیم بهترین استفاده را از آن داشته باشیم. شما را دعوت می‌کنیم مقاله بعدی رشدلند “راهنمای جامع گوگل آنالیتیکس – Google Analytics برای تازه‌کارها” را نیز مطالعه کنید.

نتیجه‌گیری؛ راهنمای نصب گوگل آنالیتیکس

نصب گوگل آنالیتیکس بوسیله GTM بسیار آسان است و کمتر از 15 دقیقه زمان نیاز دارد. مراحل نصب را یکبار دیگر به صورت خلاصه در زیر آورده‌ایم تا بتوانید سریعتر به آنها دسترسی داشته باشید. کافی است مراحل زیر را طی نمائید.

زمان مورد نیاز: 15 دقیقه.

چطور گوگل آنالیتیکس را از طریق گوگل تگ منیجر نصب کنم؟

  1. یک اکانت گوگل آنالیتیکس ایجاد کنید.

    وارد جی‌میل خود شوید و یک اکانت گوگل آنالیتیکس ایجاد کنید. ID رهگیری (Tracking ID) اکانت آنالیتیکس را کپی کنید.

  2. وارد Workspace در گوگل تگ منیجر شوید و بر روی New Tag کلیک کنید.

    گوشه بالا سمت چپ برای تگ خود یک نام انتخاب کنید. مثلا Google Analytics

  3. بر روی Tag Configuration کلیک کنید و Google Analytics: Universal Analytics را انتخاب کنید.

    گزینه Track Type به صورت پیشفرض بر روی Page View است و نیازی به تغییر ندارد.

  4. در قسمت Google Analytics Setting گزینه New Variable را انتخاب کنید.

    کد گوگل آنالیتیکس خود را که در مرحله 1 کپی کرده‌بودید در اینجا قرار دهید و ذخیره کنید.

  5. بر روی Triggering کلیک کنید و گزینه اول All Pages را انتخاب نموده و تگ را ذخیره کنید.

  6. Submit را کلیک کنید تا تگی که تعریف کرده‌اید در سایت شما قرار گیرد و فعال شود.

    می‌توانید با بازکردن یک صفحه از سایت خود و رفتن به اکانت گوگل آنالیتیکس، در قسمت Real Time صحت نصب را چک کنید.

اشتراک‌گذاری:

اشتراک گذاری در whatsapp
واتساپ
اشتراک گذاری در telegram
تلگرام
اشتراک گذاری در facebook
فیسبوک
اشتراک گذاری در twitter
توئیتر
اشتراک گذاری در linkedin
لینکدین

مقالات آینده رشدلند را از دست ندهید

در خبرنامه رشدلند عضو شوید تا آخرین مقالات را در صندوق پست الکترونیکی خود زودتر از همه دریافت کنید. هرگز از رشدلند ایمیل اسپم دریافت نخواهید کرد. ما هم از اسپم متنفریم، درست مثل شما!

رشدلند را در اینستاگرام دنبال کنید

شما هم به جمع مخاطبان رشدلند در شبکه اجتماعی اینستاگرام بپیوندید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

آخرین مطالب

Goals در گوگل آنالیتیکس

4 نوع هدف (Goal) در گوگل آنلیتیکس که برای کسب‌وکار شما حیاتی است و نحوه ایجاد آن

فکر می‌کنید دانستن آمار بازدید از صفحات یا تعداد کاربران سایت بوسیله گوگل آنالیتیکس بسیار مهم است نه؟ غلط است. آن‌چیزی که واقعا اهمیت دارد پی‌بردن به این نکته است که آیا وب‌سایت شما واقعا به رشد کسب‌وکار شما

المنتور وردپرس چیست

المنتور وردپرس چیست؟

زمانی که المنتور برای اولین بار برای وردپرس رونمائی شد توجه بسیاری در جامعه طراحان سایت با وردپرس را به خود جلب کرد. تعداد کاربران این صفحه‌ساز قدرتمند وردپرس روز‌به‌روز در حال افزایش است. اما متاسفانه برخی دیگر از

اسکرول به بالا