راهنمای نصب گوگل تگ منیجر

راهنمای نصب گوگل تگ منیجر | Google Tag Manager بر روی سایت

معرفی گوگل تگ منیجر

گوگل تگ منیجر (GTM) یک سیستم مدیریت تگ است که به شما اجازه می‌دهد در یک رابط کاربری بسیار ساده و کاربرپسند و بدون نیاز به دانش فنی کدنویسی به تولید و بررسی تگ‌هایی بپردازید که برای فرآیندهای دیجیتال مارکتینگ به آنها نیاز دارید.

تگ (Tag) چیست و چه کاربردی دارد؟

تگ‌ها (TAG)، کدهای جاوااسکریپتی (JavaScript) یا HTML هستند که در داخل صفحات سایت قرار داده می‌شوند تا اطلاعات مشخصی را استخراج کرده و به یک سرویس ثالث مانند گوگل آنالیتیکس ارسال کنند. بازاریاب‌ها از این Tagها برای اطلاع از اینکه چه کسانی از سایت بازدید می‌کنند، این افراد کدام صفحات را بازدید کرده‌اند، چه مدتی در سایت می‌مانند و بسیاری از اطلاعات مهم دیگر استفاده می‌کنند.

هر تگ می‌تواند وظیفه متفاوتی را در سایت داشته باشد و اطلاعات منحصربه‌فردی را رهگیری کند. برای مثال شما می‌توانید یک تگ برای اینکه ببینید چند نفر فرم تماس با ما سایت را پر می‌کنند بسازید. یا یک تگ برای اینکه ببینید چند نفر ویدئویی که در صفحه درباره ما بارگذاری نموده‌اید را تماشا می‌کنند یا دکمه خرید محصول را کلیک می‌کنند.

بازاریاب‌ها با بکارگیری Tag ها در تمام یا برخی از صفحات سایت و سپس ارسال اطلاعات جمع‌آوری شده به نرم‌افزارهای ثالثی مانند گوگل آنالیتیکس می‌توانند این اطلاعات را تحلیل و بررسی کرده و نسبت به آنها تصمیمات جدیدی برای سایت بگیرند. لازم به ذکر است که ایجاد این تگ ها به صورت دستی نیازمند دانش فنی و تخصص بالا در حوزه برنامه‌نویسی است اما با استفاده از گوگل تگ منیجر، برای ایجاد و بکارگیری این تگ‌ها نیاز به دانستن هیچ زبان برنامه‌نویسی ندارید. تنها کاری که لازم است بکنید این است که یک کد را در داخل سایت خود وارد کنید و بقیه کار را در گوگل تگ منیجر و دیگر سرویس‌های گوگل ادامه دهید.

می‌توانید در رشدلند آموزش‌های لازم برای استفاده از این سرویس را فرا بگیرید و برای مدیریت هرچه بهتر سایت خود از آنها استفاده کنید

این پروسه بخشی از فرآیند سئو و بازاریابی دیجیتال می‌باشد. بهترین ابزار برای مدیریت این تگ‌ها گوگل تگ منیجر (Google Tag Manager) است. سرویسی که به صورت کاملا رایگان توسط شرکت گوگل در اختیار همه قرار گرفته است.

لازم به یادآوری است که به دلیل تحریم‌های دولت آمریکا علیه ایران استفاده از سرویس‌های گوگل تگ منیجر تنها با بکارگیری نرم‌افزارهای تغییر آی‌پی امکان پذیر است.

برای استفاده از GTM می‌توانید مراحل زیر را گام به گام پیمایش کنید و این سرویس بسیار مفید و رایگان را روی سایت خود نصب کنید.

گام اول – ساخت اکانت رایگان گوگل تگ منیجر

ابتدا وارد حساب کاربری Gmail خود شوید. یک نرم‌افزار تغییر آی‌پی را اجرا کنید و به صفحه Google Tag Manager مراجعه کنید. بر روی دکمه Create Account کلیک کنید تا صفحه‌ای مطابق با تصویر زیر را ببینید. سپس اطلاعات را مطابق تصویر وارد نمائید.

نصب گوگل تگ منیجر
آموزش تصویری راه‌اندازی گوگل تگ منیجر

بعد از موافقت با شرایط و مقررات استفاده از سرویس گوگل تگ منیجر مطابق تصویر زیر می‌توانید به کدهای مورد نظر دسترسی پیدا کنید.

شرایط استفاده از گوگل تگ منیجر
شرایط و مقررات گوگل تگ منیجر

دو بخش کد به شما داده می‌شود که یکی باید در قسمت <head> تمام صفحات سایت شما و دیگری در قسمت <body> تمام صفحات سایت قرار داده شود. این کدها منحصر به فرد هستند و برای هر وب‌سایت یک کد مخصوص توسط گوگل تگ منیجر اختصاص داده می‌شود.

کد گوگل تگ منیجر

این صفحه حاوی کد را به همین حالت رها کنید و در یک تب جدید به پنل ادمین وردپرس خود مراجعه کنید.

اگر از وردپرس استفاده نمی‌کنید و از یک سیستم مدیریت محتوای اختصاصی برای سایت خود استفاده می‌کنید باید این کدها را به طراح سایت خود بسپارید تا او آن را در تمام صفحات سایت شما قرار دهد.

همچنین در مورد سایر CMS های دیگر مانند جوملا یا شاپیفای و غیره نیز ازروش‌های مشابهی برای جایگذاری کدها در تمام صفحات سایت می‌توان استفاده کرد.

گام دوم – وصل کردن سایت به گوگل تگ منیجر

در وردپرس می‌توانید به دو روش کدهای گوگل تگ منیجر را در تمام سایت خود قرار دهید:

1- استفاده از پلاگین وردپرس

پلاگین‌های بسیاری برای اتصال گوگل تگ منیجر به سایت شما وجود دارد. یکی از بهترین‌های آنها که رشدلند نیز از آن استفاده می‌کند Metronet Tag Manager می‌باشد. می‌توانید با استفاده از این پلاگین دقیقا هر دو بخش کد را در آن کپی کنید.

برای اضافه کردن پلاگین به وردپرس می‌توانید در پنل ادمین وردپرس از بخش “افزونه‌ها > افزودن” اقدام به جستجوی Metronet Tag Manager کنید. بعد از نصب و فعال کردن افزونه مورد نظر کدهایی که در مرحله قبل گوگل تگ منیجر به شما داده بود را در این افزونه مانند تصویر زیر paste و سپس ذخیره کنید.

جاگذاری کد گوگل تگ منیجر
قرار دادن کد گوگل تگ منیجر با استفاده از پلاگین

لازم به توضیح است برخی دیگر از پلاگین‌های وردپرس تنها با قراردادن ID گوگل تگ منیجر می‌توانند کدها را به سایت شما اضافه کنند و نیازی نیست که تمام کد را به پلاگین اضافه کنید.

از جمله این پلاگین‌ها می‌توان به افزونه محبوب GTM4WP اشاره نمود. چنان که در تصویر زیر مشخص است تنها کافی است ID گوگل تگ منیجر را در بخش مورد نظر قرار دهید و بقیه کار را خود افزونه انجام می‌دهد.

برای سایر سیستم‌های مدیریت محتوا مانند جوملا و شاپیفای می‌توان به افزونه‌های زیر را معرفی نمود:

2- قرار دادن مستقیم کدها در قالب سایت

روش دوم قرار دادن مستقیم کدها در قالب یا همان پوسته وردپرس است. از معایب این روش این است که اگر پوسته وردپرس خود را به هردلیلی عوض کنید و فراموش کنید که کدها را در پوسته جدید نیز بارگذاری کنید ارتباط شما با GTM قطع خواهد شد. پس در این روش باید همیشه به یاد داشته باشیم که کدها را در هر پوسته‌‌ی وردپرسی که مایلیم از آن استفاده کنیم باید اضافه کرد.

برای این کار کافی است از پنل ادمین وردپرس به قسمت “نمایش > ویرایشگر پوسته” مراجعه کنید. و مطابق تصویر زیر در فایل “header.php” کد اول را دقیقا بلافاصله بعد از تگ <head> قرار دهید. کد دوم را نیز در همان فایل دقیقا بعد از تگ <body> قرار داده و فایل را ذخیره کنید.

نصب مستقیم گوگل تگ منیجر

قسمت دوم کد را نیز مطابق تصویر در بخش <body> قرار دهید. و درنهایت فایل را ذخیره کنید.

نصب مستقیم گوگل تگ منیجر

نکته مهم در مورد کدهای GTM این است که شما می‌توانید هر دو کد را در قسمت <body> قرار دهید اما هیچ وقت هر دو کد را در قسمت <head> سایت قرار ندهید.

بهترین حالت این است که به توصیه گوگل تگ منیجر عمل کرده و کدها را دقیقا در جایی که پیشنهاد شده مطابق با آموزش بالا قرار دهیم. مطمئن شوید که کدها را به محض شروع تگ‌های <head> و <body> قرار دهید، چرا که باعث می‌شود سریعتر از بقیه دستورات اجرا گردد.

گام سوم – چک کردن نصب صحیح گوگل تگ منیجر

بعد از قرار دادن کدهای GTM به یکی از روش‌های بالا نوبت آن است که چک کنیم آیا این عمل به درستی صورت گرفته است یا نه. و اینکه ارتباط بین سایت و گوگل تگ منیجر برقرا شده است یا نه؟

به چند روش متفاوت می‌توانید این کار را انجام دهید که به مهم‌ترین‌ آنها در این مقاله اشاره خواهیم کرد:

  • روی صفحه سایت خود راست کلیک کنید و گزینه “View page source” را کلیک کنید. می‌توانید با جستجوی عبارت “googletagmanager.com” ببینید که کد در محل مورد نظر خود به درستی قرار گرفته است یا نه. برای جستجوی یک عبارت در مرورگر خود می‌توانید از کلیدهای ترکیبی “ctrl+F” استفاده کنید.
  • از افزونه مرورگر Tag Assistant by Google استفاده کنید. این افزونه برای مروگر کروم و توسط گوگل ایجاد شده. با نصب این افزونه و فعال کردن آن می‌توانید ببینید که آیا کدهای گوگل تگ منیجر یا سایر سرویس‌های گوگل مانند آنالیتیکس یا گوگل ادز به درستی روی سایت شما نصب و فعال شده اند یا نه. اگر کدها به درستی در سایت نصب شده باشند تصویری مطابق شکل زیر در تمام صفحات سایت باید ببینید.
افزونه مرورگر کروم برای بررسی تگ‌ها

خوب اگر تا این مرحله پیش آمده‌اید به شما تبریک می‌گوئیم. شما توانستید یکی از مهم‌ترین ابزارهای سئو و دیجیتال مارکتینگ را با موفقیت روی سایت خود نصب و فعال کنید. حال باید از این ابزار مفید برای پیشبرد اهداف سایت استفاده کنیم.

حال که گوگل تگ منیجر را روی سایت خود دارید دیگر لازم نیست هیچ تگ دیگری را روی سایت خود نصب کنید. بلکه می‌توانید تمام تگ‌های مهم و مورد نیاز سایت را مستقیما در گوگل تگ منیجر وارد کنید و خود GTM بقیه کارها را روی سایت ما انجام می‌دهد. این استانداردترین روش نصب تگ‌های مختلف روی یک سایت است. شما با استفاده از این ابزار می‌توانید تمام تگ‌های سایت را مدیریت و ویرایش کنید.

برای ساختن زیرساخت‌های سئو و دیجیتال مارکتینگ روی سایت خود نیاز است که دو ابزار مهم دیگر را روی سایت خود نصب کنید. “Google Analytics” و “Google Search Console”. با داشتن GTM می‌توانیم این دو ابزار را به آسانی هرچه تمام‌تر روی سایت نصب کنیم.

میتوانید از طریق آموزش‌های زیر این ابزارها را با استفاده از گوگل تگ منیجر روی سایت خود نصب کنید.

همچنین می‌توانید نظرات و پیشنهادات و سئوالات خود را در مورد این مقاله با ما دیگر همراهان رشدلند در میان بگذارید. در کوتاهترین زمان ممکن به آنها پاسخ داده خواهد شد.

اشتراک‌گذاری:

اشتراک گذاری در whatsapp
واتساپ
اشتراک گذاری در telegram
تلگرام
اشتراک گذاری در facebook
فیسبوک
اشتراک گذاری در twitter
توئیتر
اشتراک گذاری در linkedin
لینکدین

مقالات آینده رشدلند را از دست ندهید

در خبرنامه رشدلند عضو شوید تا آخرین مقالات را در صندوق پست الکترونیکی خود زودتر از همه دریافت کنید. هرگز از رشدلند ایمیل اسپم دریافت نخواهید کرد. ما هم از اسپم متنفریم، درست مثل شما!

رشدلند را در اینستاگرام دنبال کنید

شما هم به جمع مخاطبان رشدلند در شبکه اجتماعی اینستاگرام بپیوندید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

آخرین مطالب

Goals در گوگل آنالیتیکس

4 نوع هدف (Goal) در گوگل آنلیتیکس که برای کسب‌وکار شما حیاتی است و نحوه ایجاد آن

فکر می‌کنید دانستن آمار بازدید از صفحات یا تعداد کاربران سایت بوسیله گوگل آنالیتیکس بسیار مهم است نه؟ غلط است. آن‌چیزی که واقعا اهمیت دارد پی‌بردن به این نکته است که آیا وب‌سایت شما واقعا به رشد کسب‌وکار شما

المنتور وردپرس چیست

المنتور وردپرس چیست؟

زمانی که المنتور برای اولین بار برای وردپرس رونمائی شد توجه بسیاری در جامعه طراحان سایت با وردپرس را به خود جلب کرد. تعداد کاربران این صفحه‌ساز قدرتمند وردپرس روز‌به‌روز در حال افزایش است. اما متاسفانه برخی دیگر از

اسکرول به بالا