تحقیق کلمه کلیدی چیست؟

تحقیق کلمات کلیدی چیست و چرا برای وب‌سایت ما مهم است؟ چه روش‌هایی برای انجام تحقیق کلمه‌کلیدی وجود دارد؟

تحقیق کلمه‌کلیدی، فرآیند یافتن و تحلیل کلمات و عبارات جستجو شده واقعی توسط مردم واقعی در موتورهای جستجو می‌باشد. بینشی که پس از انجام این فرآیند حاصل می‌شود در تدوین استراتژی محتوا و استراتژی بازاریابی به شما کمک می‌کند. می‌خواهیم یاد بگیریم که چگونه این فرآیند را انجام دهیم و چطور آنرا تحلیل کنیم. هدف نهایی از این کار بهینه‌سازی محتوای سایت با استفاده از این کلیدواژه‌های پرطرفدار می‌باشد.

برای انجام تحقیق کلمه کلیدی بهتر است 4 گام زیر را انجام دهید:

مفاهیم پایه تحقیق کلمات کلیدی

مفاهیم پایه کلمه‌کلیدی

قبل از ورود به دنیای شگفت‌انگیز کلمات کلیدی بیایید با مفاهیم پایه آن آشنا شویم.

یافتن کلمه کلیدی

یافتن کلمه‌کلیدی

برای نوشتن محتوایی که مورد پسند مخاطب بازار هدف شما باشد، باید بدانید آنها به دنبال چه هستند؟

آنالیز کلمه کلیدی

آنالیز کلمه کلیدی

بعد از یافتن مقدار زیادی کلمه کلیدی، کلماتی را انتخاب میکنیم که بیشترین ارزش را دارند.

استفاده از کلمات کلیدی در محتوا

بکارگیری کلمه‌کلیدی

بعد از تحلیل و آنالیز کلمات کلیدی نوبت آن است که آنها را در متن و محتوای خود استفاده کنیم.

گام اول

مفاهیم پایه کلمه کلیدی

احتمالا شنیده باشید که تحقیق کلمه کلیدی یکی از مهم‌ترین کارهایی است که باید برای سئو و افزایش بازدید سایت انجام دهید. اما اینکه چطور قرار است این کلمات را پیدا کنیم؟ یا بعد از پیدا کردن کلمه کلیدی قرار است با آن چه کنیم؟ پرسش‌هایی است که قرار است در این راهنمای جامع تحقیق کلمه کلیدی به آن بپردازیم. این کار را با پرسش‌های اساسی شروع می‌کنیم:

کلمه کلیدی چیست؟

کلمه کلیدی هر عبارت یا کلمه‌ای است که یک کاربر در موتور جستجو تایپ می‌کند تا اطلاعاتی درباره آن موضوع در اینترنت پیدا کند.

تحقیق کلمه کلیدی چیست؟

تحقیق کلمه کلیدی یک فعالیت سئو برای پیدا کردن، آنالیز و استفاده از کلمه‌ها و عباراتی است که مردم با استفاده از آنها در اینترنت جستجو می‌کنند.به بیان دیگر می‌توان گفت تحقیق کلمه کلیدی، شناخت و درک بهتر زبان بازدیدکنندگان احتمالی وب سایت شما و استفاده از این دانش در بهینه‌سازی محتوای سایت است.

چرا باید تحقیق کلمه کلیدی انجام دهیم؟

زیرا یکی از مهم‌ترین مراحل سئو می‌باشد و روش بسیار مناسبی برای جذب بازدیدکننده بیشتر برای محتوای سایت می‌باشد.

چه زمانی باید تحقیق کلمه کلیدی انجام دهیم؟

تحقیق کلمه کلیدی معمولا اولین قدم برای بهینه سازی محتوا برای موتورهای جستجو در هر وب‌سایتی می‌باشد. اما می‌تواند در شرایط زیر نیز بسیار کاربردی و مهم باشد:

  • وقتی که به دنبال یه گوشه بازار (Niche Market) جدید هستید.
  • وقتی که به دنبال ایده‌های جدید برای تولید محتوا هستید.
  • وقتی که به دنبال بهینه سازی محتوای فعلی وب‌سایت خود هستید.

چه کسانی باید تحقیق کلمه کلیدی انجام دهند؟

هرکسی که صاحب یک وب‌سایت است، بازاریاب آنلاین است یا متخصص سئو می‌باشد.

 

از آنجا که تحقیق کلمه کلیدی درواقع یک فرآیند مهندسی معکوس در بازاریابی به شمار می‌آید، برای درک بهتر فرآیند جستجو در اینترنت و نحوه عملکرد موتورهای جستجو و رسیدن به نتیجه مورد نظر، مقالات زیر را نیز مطالعه کنید. همچنین برخی دیگر از مقالات حوزه الگوریتم‌های موتورهای جستجو را نیز می‌توانید در زیر بیابید.

گام دوم

ابزارهای مورد نیاز برای یافتن کلمه کلیدی

اولین پیشنهادی که هر متخصصی برای یافتن کلمات کلیدی می‌دهد این است: بازار هدف خود را شناسایی کنید!

بازار هدف، بازار گوشه، بازار کنج یا نیچ مارکت دقیقا همان گوشه‌ای از بازار است که شما در آن فعال هستید. این بازار خاص است، محصولات خاصی دارد و مشتری خاصی به دنبال آن است. یادمان بماند که قرار نیست همه بازار را از آن خود کنیم!

بیایید فرض کنیم کسب و کاری داریم که بازار هدف آن فروش کفش کتانی است. برای فهمیدن اینکه کلمات کلیدی این بازار می‌تواند “کتانی” یا “کفش کتانی” باشد نیاز نیست نابغه باشیم.

معمولا رقابت شدیدتری در این حدس‌های اولیه و کلمات اصلی بازار هدف که به آنها “کلمه کلیدی کوتاه(short-tail keywords) گفته می‌شود وجود دارد. چرا که عمومی‌تر است و بیشتر جستجو می‌شود.

اما اگر عمیق‌تر به بازار هدف خود نگاه کنیم می‌بینیم کسانی که به دنبال کفش کتانی هستند ممکن است به جستجوی عبارات زیر نیز علاقه‌مند باشند:

  • کفش اسپورت مردانه نایک
  • خرید اینترنتی کفش اسپرت دخترانه
  • خرید کتانی ارزان

به این گونه از کلمات، “کلمه کلیدی بلند(long-tail keywords) گفته می‌شود که معمولا دارای خصوصیات زیر هستند:

  • شامل 3 کلمه یا بیشتر هستند.
  • کمتر جستجو می‌شوند ولی به همان اندازه رقابت کمتری نیز دارند.
  • بازار، محصول یا خدمت خیلی خاصی را هدف گرفته‌اند در نتیجه مخاطب را بیشتر درگیر می‌کنند و نرخ تبدیل بیشتری دارند. 

چنان که در تصویر بالا مشاهده می‌شود، کاربرانی که از طریق کلمات کلیدی بلند وارد سایت می‌شوند سهم بیشتری از ترافیک ارگانیک را به خود اختصاص می‌دهند و بیشتر با محتوای سایت ارتباط برقرار می‌کنند و به احتمال بیشتری این بازدید از سایت به یک خرید یا تعامل تبدیل می‌شود.

ترافیک ارگانیک، بازدیدکنندگانی هستند که بدون تبلیغات پولی و از طریق جستجوی طبیعی در موتورهای جستجو به سایت شما راه پیدا کرده‌اند.

کسی که کلمه کلیدی “خرید اینترنتی کفش اسپرت دخترانه” را در گوگل جستجو کرده و به سایت ما راه پیدا کرده است، دقیقا می‌داند که به دنبال چیست و یک خریدار بالقوه محسوب می‌شود. او عاشق خرید اینترنتی است و احتمالا یک دختر جوان است که دغدغه‌ی مد و تیپ دارد و از پوشیدن کفش‌های اسپرت لذت می‌برد. اگر چنین فردی را جذب کردید و با یک محتوای مناسب محصول خود را به او معرفی نمودید و او را قانع کردید، احتمال اینکه از سایت شما خرید اینترنتی کند بسیار زیاد است.

اینترنت، مکانی برای انتشار اطلاعات، پاسخ به سئوال‌ها و حل مشکلات است. استراتژی محتوای شما باید این باشد که به تمام سئوالاتی که یک نفر می‌تواند در بازار گوشه شما داشته باشد، پاسخ مناسب دهید. برای این کار کلمات کلیدی بلند بسیار مفید هستند.

ابزار تحقیق کلمات کلیدی چیست؟ با چه روش‌هایی می‌توان لیست کلمات کلیدی درست کرد؟

در این قسمت به سئوال‌های اساسی بالا پاسخ می‌دهیم. برای اینکه استراتژی کلمات کلیدی خود را انتخاب کنیم و یک لیست کلمات کلیدی از بازار گوشه خود ایجاد کنیم روش‌‌های زیادی وجود دارد که به برخی از آنها اشاره می‌کنیم. برخی از این ابزارها رایگان و برخی دیگر پولی هستند.

پیشنهادهای گوگل

بهترین ابزار رایگان تحقیق کلمات کلیدی خود گوگل است. گوگل بزرگترین موتور جستجوی دنیا، بزرگترین منبع داده و اطلاعات بخصوص در حوزه کلمات کلیدی می‌باشد. یادمان باشد کار اصلی گوگل پردازش کلمات کلیدی است. پس گوگل یک معدن طلاست!

مهمترین ویژگی پیشنهادهای گوگل این است که اگر پیشنهادی به شما می‌دهد، این پیشنهاد را به یک بازاریاب یا مدیر وب‌سایت نمی‌دهد و سعی نمی‌کند چیزی را به شما بفروشد. بلکه این پیشنهادها برای کاربر است. هدف گوگل برطرف نمودن نیازها و حل مشکلات کاربر عادی است چرا که اگر غیر از این می‌بود نمی‌توانست برای سالیان دراز بهترین بماند. بنابراین پیشنهادات گوگل مثل یک طلای ناب می‌مانند. خالص و صادقانه و براساس دیتابیسی است که روزانه میلیاردها جستجو را پاسخ می‌دهد.

بیایید با هم نگاهی بیاندازیم به 3 قسمتی که می‌توانید از این منبع با ارزش به نفع خود و کسب و کارتان داده استخراج کنید.

1- تکمیل خودکار (Autocomplete)

احتمالا وقتی که در حال تایپ کردن در فیلد جستجوی گوگل هستید متوجه این موضوع شده‌اید که گوگل تلاش می‌کند عبارات مشابه و مرتبط با کلمه ای که وارد کرده‌اید به شما پیشنهاد بدهد. از آنجا که این پیشنهادها بر اساس جستجوی واقعی مردم می‌باشد، می‌تواند منبع الهام برای کلمات کلیدی جذاب باشند.

کلمه کلیدی اصلی خود را در فیلد جستجو تایپ کنید و یک حرف به آن اضافه کنید. می‌توانید حروف الفبا را به ترتیب امتحان کنید. همچنین می‌توانید از اعداد نیز استفاده کنید.

می‌توان ترکیب‌های مختلفی را امتحان کرد:

  • کفش کتانی ا، ب، پ، ت…
  • کفش کتانی اب، اپ، ات…
  • کفش کتانی 0، 1، 2…
  • بهترین کفش کتانی …

2- دیگران این موارد را هم جستجو کرده‌اند (People also ask)

یکی دیگر از ویژگی‌‌های جالب گوگل که می‌توانید در صفحه نتایج ببینید ویژگی “people also asked” می‌باشد. این ویژگی در دو حالت ظاهر می‌شود.

حالت اول بیشتر زمانی اتفاق می‌افتد که به زبان انگلیسی جستجو می‌کنیم و به شکل زیر در صفحه نتایج ظاهر می‌شود. این حالت معمولا در زبان فارسی به علت کمبود محتوای غنی شده کم اتفاق می‌افتد.

حالت دوم زمانی است که وارد یکی از نتایج جستجو می‌شویم و بلافاصله دکمه Back مرورگر را می‌زنیم و به صفحه نتایج گوگل برمیگردیم. یک قسمت جدید در زیر همان نتیجه ای که کلیک کرده بودید باز می‌شود و پیشنهادات جدیدی را می‌دهد.

از این پیشنهادات می‌توان برای کامل کردن لیست کلمات کلیدی و الهام گرفتن برای کلمات کلیدی بلند استفاده کرد.

3- جستجوهای مربوط (Searches related to)

این ویژگی بسیار شبیه به قسمت تکمیل خودکار است. اما پیشنهادات در قسمت انتهایی صفحه نتایج است.

احتمالا برای شما هم این سئوال پیش آمده است که از بین این همه کلمه کلیدی مختلف محتوای خود را برای کدام یک بهینه‌سازی کنم؟ کدام‌یک از این کلمات کلیدی بهتر هستند و به جذب مخاطب بیشتر به من کمک می‌کنند؟ رقابت برای کدام یک بیشتر و برای کدامیک کمتر است؟

جواب دقیق این سئوالات را در گوگل نمی‌توان یافت. برای این کار نیاز به ابزارهای حرفه‌ای‌تری داریم.

ابزار تحقیق کلمه کلیدی KWFinder

ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی متداول‌ترین روش برای این کار می‌باشند. ابزارهای بسیار زیادی برای انجام این کار وجود دارند که متاسفانه بسیاری از آنها برای کاربران ایرانی غیرفعال می‌باشند یا زبان فارسی را تحریم نموده‌اند یا به دلیل تحریم‌ مالی امکان تهیه اکانت آنها میسر نیست.

یکی از حرفه‌ای ترین این ابزارها که از سرورهای گوگل اطلاعات خود را دریافت می‌کند و خوشبختانه به خوبی از زبان فارسی پشتیبانی می‌کند، KWFinder  می‌باشد که البته تنها یکی از سرویس‌های مجموعه کاملی از ابزارهای سئو به نام Mangools است.

همانطور که پیشتر اشاره کردیم تحقیق کلمه کلیدی شامل سه مرحله یافتن، آنالیز و استفاده کردن از کلمات کلیدی است. ابزار حرفه‌ای KWFinder به خوبی دو مرحله مهم یافتن و آنالیز کلمات کلیدی را انجام می‌دهد.

در یک ابزار حرفه‌ای تحقیق کلمه کلیدی به دو طریق می‌توان این فعالیت را انجام داد:

  1. بر اساس جستجوی ریشه کلمه کلیدی
  2. براساس تحقیق رقبا

1- تحقیق بر اساس ریشه کلمه کلیدی

چنان که از نام این روش بر می‌آید، فرآیند تحقیق با جستجوی ریشه کلمه کلیدی موردنظر شروع می‌شود. در ادامه همان مثال قبلی اگر بازار ما فروش کفش باشد می‌توان با کلمه “کفش” یا “کفش کتانی” شروع کرد. بیائید با هم نگاهی به این ابزار مفید سئو بیاندازیم:

این داده‌ها بر مبنای ارتباط موضوعی پیشنهاد داده شده است. می‌توان آنها را بر اساس تکمیل خودکار یا پرسیدن سئوال درباره کلمه کلیدی مورد نظر نیز نمایش داد.

یک ابزار تحقیق کلمات کلیدی حرفه‌ای باید علاوه بر پیشنهاد کلمات مناسب، متریک‌های (سنجه) سئو کلمات کلیدی را نیز برای آنالیز کلمات و انتخاب بهترین آن ها ارائه کند. با این اطلاعات بسیار مفید و محرمانه می‌توان قطعا تصمیم گرفت که کدام کلمه کلیدی مناسب کسب‌وکار ما است و کدام یک ارزش وقت گذاشتن را ندارد.

دراین مثال می‌توانید خیلی سریع متوجه شوید که تعداد جستجوی واژه “کفش” بطور میانگین در ماه چقدر است. یا بطور دقیق در هر ماه میلادی چقدر است. درجه سختی این کلمه کلیدی از منظر سئو چقدر است. و آنالیز صفحه نتایج موتور جستجوی گوگل را در سمت راست ببینید که برای این کلمه کدام رقبا در صدر نتایج هستند و با توجه به اعداد نمایش داده شده تحلیل کنیم آیا رقیب سرسختی هستند یا نه؟

در اینجا قصد نداریم به معنی دقیق این اعداد و متریک‌ها بپردازیم چرا که آموزش مختص به خود را می‌طلبد و برای فراگیری آن به گام سوم این مقاله مراجعه کنید.

اما با نگاهی به آنالیز صفحه نتایج در سمت راست متوجه می‌شوید که نفر اول و دوم در صفحه نتایج گوگل شرکت بزرگ “Digikala” غول بزرگ صنعت خرده‌فروشی خاورمیانه می‌باشد که با افتخار ایرانی است. بسیار طبیعی است که این جایگاه را داشته باشد. اما به نظر شما می‌توان دید که این فروشگاه بزرگ در چه کلمات کلیدی دیگری نیز در صدر رتبه بندی گوگل است؟ پاسخ این است. بله! 

شاید به نظر این اطلاعات محرمانه باشد اما در دسترس است. اینجا دنیای آزاد اینترنت است. خوشحال باشید. رقابت برای همه برابر است. در ادامه با رشدلند همراه باشید تا به قسمت‌های هیجان انگیز تحقیق کلمه کلیدی برسیم.

2- تحقیق بر اساس کلمات کلیدی رقبای دیگر

تحقیق کلمات کلیدی رقبای دیگر یکی از باارزش‌ترین ویژگی‌های ابزارهای حرفه‌ای تحقیق کلمات کلیدی است. چرا؟

  • زیرا بدست آوردن این اطلاعات به صورت دستی بسیار خسته کننده، زمانبر و در بسیاری از موراد بر مبنای حدس و گمان است. شما باید تک تک صفحات رقیب خود را کاوش کنید و حدس بزنید کلمه کلیدی آن چیست و صحت این حدس را در گوگل امتحان کنید.
  • این اطلاعات یکی از مهمترین تکنیک‌های سئو برای رشد و ماندن در عرصه رقابت با دیگر رقبا است.

بیائیم فرض کنیم، رقیب فرضی ما دیجی کالا است. در تصویر بالا در قسمت آنالیز صفحه نتایج گوگل دیدیم که هنگام جستجوی کلمه کلیدی “کفش یک صفحه خاص از سایت دیجی‌ کالا در صدر نتایج گوگل است. به دو حالت می‌توان رقیبی مانند دیجی‌ کالا را بررسی کرد.

  • یک صفحه خاص از سایت رقیب را بررسی کنیم
  • دامنه اصلی سایت رقیب را بررسی کنیم

بیاید با هم ببینیم دیجی‌ کالا چطور پول چاپ می‌کند؟ جستجو را با ابزار KWFinder با استفاده از ویژگی جستجو بر اساس دامنه انجام می‌دهیم و دامنه اصلی دیجی‌ کالا یعنی “digikala.com” را وارد می‌کنیم.

همانطور که در تصویر مشخص است لیست 25 کلمه ای که دیجی‌ کالا با آنها جایگاه اول گوگل را بدست آورده مشخص است.

اما نکته بسیار مهم در این فرآیندهای تحقیق رسیدن به ایده‌های ناب بازاریابی است. چنان که مشاهده می‌شود کلمه کلیدی “ترمه” که یک هنر صنایع دستی در شهرهای مرکزی ایران است چیزی حدود 38000000 بار در ماه در گوگل جستجو می‌شود! یعنی به اندازه نصف جمعیت کشور! یعنی در سال حدود 456 میلیون بار جستجو! چه کسی فکرش را می‌کند؟ معلوم است بازاریاب‌های حرفه‌ای که در سایت های بزرگی مانند “دیجی‌ کالا” مشغول به کار هستند. این تکنیک‌ها را می‌دانند. و برای این کلمه کلیدی بسیار پرطرفدار تولید محتوا کرده‌اند و مشغول پارو کردن پول هستند.

همین الان با استفاده از این ابزار یک بازار گوشه بسیار ناب و پول‌ساز به شما معرفی کردیم. بازار فروش “ترمه“. یافتن این ایده خود بسیار ارزشمند است اما زمانی ارزش واقعی پیدا می‌کند که شروع به تولید محتوا برای آن کنید. و بعد این بازدیدکننده را ترغیب به خرید از خود کنید.

نکته جالب اینجاست که از این تعداد جستجوی بسیار بالا به صورت تخمینی 5 میلیون نفر در ماه وارد سایت دیجی‌کالا می‌شوند. از اینجا به بعد هنر تولید محتواست که چه میزان از این مشتری‌ها را وادار به خرید کنند. به این نرخ تبدیل (Conversion Rate) گفته می‌شود. نرخ تبدیل از یک بازدیدکننده سایت به یک خریدار. هرچه بازدیدکننده شما بیشتر باشد احتمال اینکه خریدار پیدا کنید بیشتر است. پس مهم است روی کلمات کلیدی ای سرمایه‌گذاری کنید که می‌تواند بازدیدکننده‌ی بیشتری را به سایت شما بیاورد.

اینها تنها ابزارهای یافتن کلمات کلیدی نیستند. ابزارهای خوب دیگری نیز وجود دارند که کارکرد یکسانی دارند. اما اصول همه آنها یکسان است. اگر اصول را بدانید از هر ابزاری می‌توانید استفاده کنید. در مقالات زیر به بررسی همه این ابزارها و روش‌های گوناگون تحقیق کلمه کلیدی می‌پردازیم.

اما از آنجا که این ابزارها حرفه‌ای و پولی هستند سئوال اینجاست که آیا باید برای تهیه آن هزینه کنم یا نه؟ البته جواب این سئوال به فاکتورهای زیادی در کسب و کار شما بستگی دارد. اما پیشنهاد رشدلند این است:

اگر سایت یا وبلاگ برای شما درآمدزایی می‌کند، تحقیق کلمات کلیدی یا اصولا انجام فرآیندهای سئو یک سرمایه‌گذاری ارزشمند است نه هزینه!

بیشترین مزایای استفاده از یک ابزار حرفه‌ای تحقیق کلمه کلیدی عبارتند از:

  • زمان زیادی را صرفه‌جویی میکنید (برای بدست آوردن صدها ایده کلمه کلیدی تنها به اندازه‌ی چند کلیک زمان نیاز است.)
  • اطلاعاتی را به شما می‌دهد که تقریبا هیچ کجا نمی‌توانید آن را بیابید. (مانند سختی کلمه کلیدی، تعداد جستجو و متریک‌های سئو کلمات کلیدی)
  • به شما مزیت رقابتی می‌دهد. (در مقایسه با دیگر رقبایی که از این ابزار استفاده نمی‌کنند)
 

برای کارکردن با ابزار KWFinder  چهار مسیر پیش روی شماست:

  1. به مدت 10 روز با محدودیت‌هایی در تعداد جستجو اما به صورت رایگان می‌توانید از آن استفاده کنید.
  2. اگر به کارت‌های اعتباری بین‌المللی دسترسی دارید می‌توانید از این لینک ارزان‌ترین نسخه آن به قیمت 50 دلار را برای مدت یک ماه خریداری کنید.
  3. اگر به کارت اعتباری دسترسی ندارید ولی تمایل دارید اکانت شخصی خود را در این ابزار داشته باشید. رشدلند می‌تواند خرید اکانت KWFinder را به قیمت ارز روز برای شما انجام دهد. کافی است با ما تماس بگیرید و درخواست خود را مطرح نمائید.
  4. پیشنهاد ویژه: از سرویس تحقیق کلمات کلیدی رشدلند با استفاده از KWFinder استفاده کنید. ما این خدمت را استاندارد کرده‌ایم و لیست کلمات کلیدی بازار گوشه شما، آنالیز رقبا، و استراتژی تولید محتوای شما را با هزینه بسیار مناسب در اختیار شما قرار می‌دهیم.

شخصی

مناسب برای سایت‌های کوچک و وبلاگ های شخصی
  • آنالیز وضعیت فعلی سایت در میان رقبا
  • لیست کلمات کلیدی بازار هدف تا 100 کلمه
  • آنالیز کلمات کلیدی و ارائه ایده‌ تولید محتوا
  • آنالیز رقبا بهمراه کلمات کلیدی تا 5 رقیب
30000 تومان

استارتاپ

مناسب برای استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای نوپا
  • آنالیز وضعیت فعلی سایت در میان رقبا
  • لیست کلمات کلیدی بازار هدف تا 200 کلمه
  • آنالیز کلمات کلیدی و ارائه ایده‌ تولید محتوا
  • آنالیز رقبا بهمراه کلمات کلیدی تا 10 رقیب
50000 تومان

تجاری

مناسب برای شرکت‌های بزرگ
  • آنالیز وضعیت فعلی سایت در میان رقبا
  • لیست کلمات کلیدی بازار هدف تا 300 کلمه
  • آنالیز کلمات کلیدی و ارائه ایده‌ تولید محتوا
  • آنالیز رقبا بهمراه کلمات کلیدی تا 15 رقیب
100000 تومان

 

چرا باید از سرویس تحقیق کلمات کلیدی رشدلند استفاده کنم؟ زیرا

  • یک گروه از متخصصین سئو این کار را انجام می‌دهند و تجربه و تخصص آنها در این زمینه به کمک شما می‌آید.
  • منابع تحقیق ما فقط به یک ابزار محدود نیست و از تمام منابع و ابزارهای خود برای این کار استفاده خواهیم کرد تا بهترین استراتژی رشد را در اختیار شما بگذاریم.
  • نیاز شما معمولا در یکی دو روز اول استفاده از این ابزار رفع خواهد شد و نیازی به استفاده روزانه از آن نیست. در صورت خرید اکانت بخشی از سرمایه شما به هدر می‌رود.
ابزارهای تحقیق کلمه کلیدی به همینجا ختم نمی‌شود. برای مطالعه بیشتر در این زمینه می‌توانید به مقالات زیر مراجعه کنید.

گام سوم

آنالیز و تحلیل کلمات کلیدی

حال که نحوه یافتن کلمات کلیدی را در دنیای بزرگ اینترنت آموختیم. سئوال این است که کدام یک از این کلمات کلیدی مناسب کسب‌وکار من است؟ از کدام یک باید در استراتژی محتوا در سایت استفاده کنیم؟

3 عامل اصلی برای قضاوت درمورد یک کلمه کلیدی وجود دارد. محبوبیت، سختی و ارتباط با موضوع.

اینجا در رشدلند این سه فاکتور را به یک سه‌پایه تشبیه می‌کنیم. بنابراین نام آن را قانون سه‌پایه تحقیق کلمات کلیدی می‌نامیم.

اما چرا سه‌پایه؟ زیرا یک سه‌پایه تنها زمانی سرپا قرار می‌گیرد که هر سه پایه آن به یک اندازه باشند و همزمان روی زمین قرار بگیرند. اگر فقط یکی از آنها کوتاهتر یا بلندتر از بقیه باشد سه‌پایه خواهد افتاد. 

کلمات کلیدی هم دقیقا همین خاصیت را دارند.

  • اگر کلمه کلیدی تعداد جستجوی بالایی داشته باشد و درجه سختی کمی داشته باشد اما با محتوا مرتبط نباشد، گوگل صفحه سایت شما را با آن کلمه به مخاطب نمایش نمی‌دهد.
  • اگر سختی کلمه پایین باشد و همچنین مرتبط با موضوع باشد اما محبوب نباشد ترافیکی درکار نخواهد بود.
  • اگر تعداد جستجو بالا باشد و همچنین کلمه با موضوع محتوا مرتبط باشد اما درجه سختی آن بالا باشد، خارج کردن رقبا از میدان برای کسب جایگاه او بسیار سخت خواهد بود.

بیاید از نزدیک نگاهی به این سه پایه بیاندازیم.

1- محبوبیت کلمه کلیدی

محبوبیت کلمه کلیدی معمولا به معنای تعداد جستجوی آن توسط کاربران است. اینکه چندنفر به دنبال یک کلمه کلیدی در موتورهای جستجو هستند. این متریک (سنجه) معمولا به صورت میانگین ماهانه در طی 12 ماه اخیر محاسبه می‌گردد.

دو منبع اصلی برای استخراج این عدد و نمایش آن در ابزارهای تحقیق کلمه کلیدی وجود دارد.

  • گوگل – اطلاعات مربوط به تعداد جستجوی کلمات کلیدی از دیتابیس سرویس‌های گوگل مانند گوگل ادز(Google Ads) و گوگل کیورد پلنر(Google Keyword Planner) گرفته می‌شود.
  • داده‌های جریان کلیک (Clickstream data) – تعداد جستجوهای برگرفته از رفتار کاربر اینترنت. (اطلاعاتی که افزونه‌های مختلف مرورگرها جمع‌آوری می‌شود)

هر دوی این منابع نقاط ضعف و قوت مختلفی دارند و هیچ یک 100% دقیق و کامل نیستند. ابزارهای مختلف تحقیق کلمات کلیدی از منابع متفاوت و همچنین روش‌های مختلفی برای پردازش اطلاعات استفاده می‌کنند. بنابراین ممکن است در نتایجی که نشان می‌دهند اختلاف وجود داشته باشد.

همیشه به یاد داشته باشیم که یک محتوای خوب از نظر موتورهای جستجو محتوایی است که به احتمال زیاد برای چند کلمه کلیدی بهینه سازی شده و رتبه گرفته است نه یکی! بنابراین برده و بنده‌ی عددهای بزرگ تعداد جستجو نشویم. آنها را به عنوان یک جرقه برای روشن شدن خلاقیت ببینیم.

یک بار دیگر به مثال دیجی کالا که در بالا زدیم برمیگردیم و تعداد جستجوی کلمات را در شکل زیر مشاهده می‌کنید.

شما همچنین باید محبوبیت کلمات کلیدی را از نگاه طولانی‌تری هم بررسی کنید. بررسی کنید که وضعیت محبوبیت این کلمه کلیدی در طولانی مدت رو به کاهش بوده است یا افزایش.

یک ابزار بسیار عالی که به شما در  این بررسی کمک شایانی می‌کند و کاملا هم رایگان است گوگل ترندز (Google Trends) است. کافی است تا کلمه کلیدی خود را در این ابزار وارد کنید و ببینید که در درازمدت روند جستجوی آن کاهشی بوده یا افزایشی یا تغییرات فصلی در آن تاثیر گذاشته است. گاهی این تغییرات به علت وقوع یک رویداد مهم اجتماعی یا سیاسی صورت می‌گیرد، مانند انتخابات یا وقایع دیگر. در تصویر زیر چند مورد از این کلمات و نحوه تغییرات آن در دراز مدت نشان داده شده است.

چنان که مشاهده می‌شود جستجوی کلمه “CD” که یک تکنولوژی از کار افتاده است و کاربرد خود را روزبروز بیشتر از دست می‌دهد، در ترندهای دنیا نیز رو به افول است. بنابراین یک بازاریاب باهوش می‌داند که نباید وقت و سرمایه خود را روی این کلمه کلیدی تلف کند هرچند که تعداد جستجوی بالایی هم داشته باشد. (در زمان نوشتن این مقاله تعداد جستجوی ماهانه این کلمه 896000 بار در ماه بود).

کلمه کلیدی “سردار سلیمانی” به علت وقوع حادثه دلخراش ترور این سردار بزرگ کشور به یکباره رشد شدیدی را در یک دوره کوتاه مدت پیدا کرده وتبدیل به ترند شده است.

کلمه کلیدی “جاذبه های گردشگری” علاوه بر رشد نسبی که در طول این سال‌ها داشته دارای نقاط پیک نیز می‌باشد. این نقاط پیک نشان‌دهنده اثر فصلی بودن این صنعت و به طبع آن رفتار کاربران اینترنت برای جستجوی این کلمه می‌باشد. می‌دانیم که گردگشری در بهار و تابستان مشتری بیشتری دارد. اگر هم نمی‌دانیم این نمودار دقیقا به همین منظور می‌باشد. یک بازاریاب باهوش می‌داند که اگر قرار است برای جاذبه های گرشگری تولید محتوا کند بهترین زمان آن فصل بهار و تابستان است تا بیشترین بازدید را داشته باشد و این را در برنامه و تقویم تولید محتوای خود درنظر می‌گیرد. تولید و انتشار محتوا در زمان این پیک‌ها مخاطب بیشتری را به خود جذب خواهد کرد و همانطور که گفته شد ترافیک بیشتر مساوی است با نرخ تبدیل بیشتر و در نتیجه درآمد بیشتر.

آخرین کلمه کلیدی که بررسی کردیم “نسل پنجم شبکه تلفن همراه” است. از آنجا که این کلمه یک کلمه نسبتا جدید و یک تکنولوژی نو می‌باشد که هنوز وارد زندگی همه مردم نشده، اثری از آن در سال‌های دور دیده نمی‌شود و در یکسال گذشته روند رشد شدیدی را از خود نشان می‌دهد. اگر کسب و کارتان در این حوزه می‌باشد وقت را تلف نکنید. هرچه سریعتر آستین ها را بالا بزنید و برای این کلمه کلیدی محتوا تولید کنید. آینده آن روشن است.

این تحلیلی بود که می‌توان از ابزار بسیار مفید گوگل ترندز بدست آورد. ویژگی بسیار ارزشمند دیگر گوگل ترندز مقایسه نسبی کلمات کلیدی با یکدیگر است که اطلاعات ارزشمند بیشتری را در خصوص کلمه کلیدی در اختیار می‌گذارد. برای مطالعه بیشتر در مورد این ابزار بسیار سودمند مقاله گوگل ترندز را حتما مطالعه کنید.

تحلیل فصلی بودن و زمانبندی تولید محتوا را با استفاده از ابزار تحقیق کلمات کلیدی KWFinder نیز می‌توان انجام داد. در مثال زیر کلمه کلیدی “ولنتاین” را بررسی می‌کنیم که اتفاقا در ایران بسیار پرطرفدار است و بازار بسیار خوبی دارد. یک بازاریاب باهوش براحتی می‌تواند از این بازار خوب با یک تحلیل مناسب و زمانبندی درست مشتری خوبی بدست آورد.

نکته‌ی بسیار مهمی درمورد کلماتی که خاصیت فصلی دارند وجود دارد که حتما باید مورد توجه قرار گیرد. تعداد جستجوها در این کلمات بسیار گمراه کننده است.

در مثال بالا ابزار تحقیق نشان می‌دهد که کلمه “ولنتاین” تعداد جستجوی ماهیانه 12600 بار دارد. همانطور که گفته شد این عدد میانگین ماهانه تعداد جستجوها در 12 ماه اخیر است. یعنی جمع تعداد جستجوها در یک سال اخیر تقسیم بر 12. اما می‌دانیم که این کلمه خاصیت فصلی دارد. اگر به آنالیز ماهیانه آن نگاه کنیم میبینیم در ماه‎‌هایی مثل بهمن تعداد جستجوهای این کلمه بیش از 110000 بار است در حالی که در ماهی مانند فروردین احتمالا کمتر از 1000 نفر می‌باشد. در نتیجه نباید به این عدد اعتماد کامل داشته باشید بلکه باید تمام جوانب تحقیق را در نظر داشته باشید. در تصویر زیر می‌توانید آنالیز ماه به ماه این کلمه را مشاهده کنید.

خوب حالا بیاید در مورد پایه دوم، سه‌پایه تحقیق کلمات کلیدی صحبت کنیم. که پایه بسیار مهمی نیز است.

2- سختی کلمه کلیدی

سختی کلمه کلیدی متریکی است که تخمین می‌زند رتبه گرفتن در یک کلمه چقدر ممکن است سخت باشد. این عدد که مقیاسی از 0 تا 100 دارد هرچه بیشتر باشد یعنی برای اینکه در آن کلمه کلیدی رتبه بگیرید کار سخت‌تری در پیش دارید.

شاید برایتان سئوال باشد که این عدد چگونه محاسبه می‌شود؟ چه کسی تعیین می‌کند که رتبه گرفتن در یک کلمه کلیدی خاص سخت است یا آسان؟

معیار سختی کلمه کلیدی که در ابزارهای تحقیق استفاده می‌شود، از اعتبار وب‌سایت‌هایی که برای آن کلمه در رتبه های بالای صفحه نتایج گوگل قرار می‌گیرند بدست می‌آید. خوب این جمله یعنی چه؟ اجازه دهید با مثالی آن را توضیح دهم.

همه می‌دانیم که کلمه کلیدی “بلیط هواپیما” یکی از کلمات بسیار محبوب و پول‌ساز در بازار ایران است. (در زمان نوشتن این مقاله تعداد جستجوهای ماهیانه آن 128000 بار در ماه است). سایت‌های زیادی در ایران وجود دارند که عاشق این کلمه هستند و فروش اینترنتی بلیط هواپیما بازار بسیار پررونقی در این سال‌ها داشته. پس بنظر می‌رسد این کلمه کلیدی “بلیط هواپیما” درجه سختی بالایی باید داشته باشد.

از طرفی به احتمال زیاد می‌دانید که “Alibaba.ir” که یک برند با افتخار ایرانی است، چندسالی است که رتبه یک این صنعت را از آن خود کرده.

بیاید ببینیم وقتی این کلمه را در اینترنت جستجو میکنیم نتیجه چیست؟

چنان که می‌بینیم رقبایی که برای این کلمه مشغول رقابت هستند همه سرسخت و پرآوازه و قدرتمندند. برندهای بزرگی مثل “علی‌بابا“، “فلایتیو“، “قاصدک24“، “مستربلیط” که همگی اعتبار (Authority) بالایی دارند و سال‌های زیادی است که مشغول فعالیت هستند و گوگل این را می‌داند. پس برند آنها را معتبرتر است. به این سبک از رقابت اقیانوس قرمز گفته می‌شود.

توصیه اکید این است که هنگام شروع یک کسب‌وکار نوپا هرگز وارد اقیانوس‌های قرمز نشوید. کوسه ها شما را خواهند خورد و در این مورد هیچ رحمی نخواهند کرد. در اقیانوس آبی بیکران شنا کنید.

علاوه بر این رقابت ارگانیک رقابت پولی نیز برای این کلمه کلیدی بسیار داغ است. در مورد تبلیغات پولی می‌توانید اینجا بیشتر مطالعه کنید.

در نتیجه از آنجایی که رقبای این کلمه کلیدی همه بسیار معتبر و سرسخت هستند برای گرفتن جایگاه آنها باید اعتبار سایت شما در حد و اندازه‌ی آنها باشد در غیر این صورت شانس کمی برای پایین کشیدن یکی از آنها به صورت ارگانیک دارید. پس درجه سختی این کلمه کلیدی بالا است. (در زمان نوشتن این مقاله درجه سختی کلمه “بلیط هواپیما” 49 بود.)

یادمان باشد برای اینکه رتبه های بالای SERP را اشغال کنیم باید یکی از رقبا را از میدان بدر کنیم یا پایین بکشیم.

بیایید یک کلمه دیگر را با هم بررسی کنیم. اینبار کلمه “فال تاروت” را بررسی میکنیم. من هم مثل شما نمی‌دانم فال تاروت چیست. اما خیلی هم مهم نیست. مهم این است که عده‌ای ارزش این کلمه کلیدی را درک کرده‌اند و برای آن کسب و کاری راه انداخته‌اند. باورش سخت است اما این کلمه در ماه 86000 بار جستجو می‌شود یعنی تنها کمی کمتر از کلمه کلیدی بسیار سخت “بلیط هواپیما“. درجه سختی “فال تاروت” تنها 13 است. یعنی بسیار آسان!

این همان اقیانوس آبی است که به شما گفتیم. اما چرا این کلمه با این تعداد جستجوی بالا سختی کمی دارد؟ جواب به اعتبار سایت‌هایی برمیگردد که در این کلمه رتبه گرفته اند.

بیایید ببینیم چه برندهایی برای این کلمه در صدر نتایج گوگل حضور دارند.

به احتمال زیاد اسم این سایت‌ها را قبلا جایی ندیده و نشنیده باشید. پس اعتبار آنها کم است و در نتیجه رقابت برای کلمه کلیدی که برای آن رتبه گرفته اند، آسانتر است.

حتما این سئوال برایتان پیش آمده که اعتبار یک وب‌سایت چگونه تعیین می‌شود؟ یا اینکه چطور اعتبار سایت خود را بالا ببرم؟ در جواب این سئوال می‌توان گفت، اعتبار یک سایت از دو محل کسب می‌شود.

  • تعداد بک لینک‌ها (چند سایت دیگر به شما لینک داده اند)
  • کیفیت بک لینک ها (ارتباط و اعتبار خود سایت‌هایی که به شما لینک داده‌اند چقدر است)

معیارهای بسیار خوبی برای سنجیدن اعتبار یک سایت وجود دارد. بهترین این معیارها اعبارتند از Domain Authority (اعتبار دامنه) و Page Authority (اعتبار صفحه) که توسط سایت MOZ محاسبه می‌شود و دو معیار دیگر به نامهای Citation Flow و Trust Flow که توسط سایت Majestic محاسبه می‌گردد.

این شاخص‌ها تلاش می‌کنند که اعتبار یک صفحه یا دامنه را در یک عددی در مقیاس 0 تا 100 به ما نشان دهند. درجه سختی یک کلمه خاص بطور تخمینی از درنظر گرفتن اعتبار تمام سایت‌هایی است که می‌خواهند در رتبه یک برای آن کلمه قرار گیرند.

با هم نگاهی می‌اندازیم به تحلیل دو کلمه کلیدی “بلیط هواپیما” و “فال تاروت” که در مثال‌های بالا بررسی کردیم. با استفاده از ابزار KWFinder 

تحلیل کلمه کلیدی “بلیط هواپیما

تحلیلی کلمه کلیدی “فال تاروت

برای اینکه بتوانید یک آنالیز و تحلیل منطقی با استفاده از سختی کلمه کلیدی داشته باشید، بسیار ضروری است که نکات زیر را همیشه به یاد داشته باشید:

  • سختی کلمه کلیدی را به عنوان تنها سرنخ استراتژی تولید محتوا در نظر نگیرید. این شاخص و دیگر شاخص‌ها باید به عنوان یک راهنما درنظر گرفته شوند، نه یک عدد دقیق و کامل. اگر  محتوای شما برای مخاطب بهتر و بدردبخور تر از رقیبتان باشد، خارج کردن رقبای با اعتبار برند بالاتر امری محال نیست.
  • شاخص‌های ابزارهای تحقیق کلمه کلیدی را با یکدیگر مقایسه نکنید. هر ابزار تحقیق از منابع و داده‌های متفاوتی استفاده می‌کنند. برای پردازش این اعداد نیز از روش‌ها و الگوریتم های متفاوتی استفاده می‌کنند بنابراین اعداد با یکدیگر متفاوت خواهند بود. در عوض میتوانید درجه سختی کلمات را در یک ابزار با هم مقایسه کنید.
  • عوامل تاثیرگذار ذهنی را دست کم نگیرید. هیچ شاخصی به طور 100% نمی‌تواند به شما بگوید که گرفتن رتبه بالا در SERP در یک کلمه کلیدی چقدر می‌تواند سخت باشد. عوامل ذهنی بسیاری می‌تواند تاثیر داشته باشد. از آن جمله می‌توان به مهارتهای سئو شما، اعتبار سایت شما و ارتباط موضوعی محتوا اشاره کرد.

نکته طلائی با استفاده از ابزار KWFinder: رقبایی با اعتبار سایت یکسان با خود پیدا کنید. برای این کار می‌توانید اعداد DA/PA  و یا CF/TF خود با دیگران را مقایسه کنید. سپس کلمات کلیدی‌ای که این رقبا با آنها رتبه گرفته اند را بیابید و محتوای بهتری با این کلمات کلیدی برای خارج کردن آنها از رتبه های بالاتر تولید کنید.

نکته بسیار مهم در زبان فارسی این است که به علت کمبود شدید محتوای مناسب در اینترنت، در خیلی از کلمات کلیدی سایت‌ ویکی‌پدیا در رتبه اول قرار دارد. ویکی‌پدیا اعتبار بالایی دارد و بیش از 700 هزار مقاله به زبان فارسی منتشر کرده است. ولی بسیاری از این مقالات عمومی هستند و دقیق و حرفه‌ای نگارش نشده‌اند. اگر محتوای مناسب و مرتبط در اینترنت وجود نداشته باشد گوگل محتوای نیمه مرتبط را از سایتی با اعتبار بالا به مخاطب نمایش خواهد داد. این علت اصلی این است که متاسفانه ویکی‌پدیا در دنیای وب فارسی سلطنت می‌کند. 

اما به یاد داشته باشید اعتبار بالای این سایت به این معنی نیست که نمی‌توان آن را پایین کشید. بلکه با یک محتوای دقیق و حرفه‌ای با چگالی کلمات کلیدی مناسب و به شدت مرتبط از نظر موضوعی می‌توان به راحتی رتبه یک را از ویکی‌پدیا پس گرفت.

دنیای وب فارسی بسیار بکر و دست نخورده است. کافی است یکبار کلمات کلیدی انگلیسی را با ابزار KWFinder چک کنید تاببینید چه اقیانوس قرمزی در آن برپاست.

حال که صحبت از مرتبط بودن محتوا شد بد نیست به سراغ سومین پایه از سه‌پایه قانون تحقیق کلمه کلیدی برویم.

 

3- مرتبط بودن

آنالیز صفحه نتایج موتور جستجو SERP باید یک بخش جدائی‌ناپذیر از هر فرآیند تحقیق کلمه کلیدی باشد.

اول به این علت که با کمک آن می‌توان درک بهتری از سختی کلمه کلیدی با نگاه کردن به اعتبار سایت‌هایی که رتبه گرفته‌اند بدست آورد.

دوم بخاطر اینکه به شما کمک می‌کند هدفی که پشت جستجوی این کلمه کلیدی نهفته است را ببینید تا متوجه شوید چقدر با محتوا مرتبط است.

اصولا هدف از جستجوی یک کلمه کلیدی را می‌توان به 4 دسته تقسیم‌بندی کرد:

  • ناوبری – کاربر به قصد یافتن یک وب‌سایت یا برند خاص جستجو می‌کند.
  • کسب اطلاعات – کاربر به قصد یافتن اطلاعات عمومی جستجو می‌کند.
  • معامله – کاربر به قصد خرید یک محصول جستجو می‌کند.
  • بررسی – کاربر به قصد تحقیق قبل از خرید جستجو می‌کند.

در شکل زیر می‌توانید مثال‌هایی برای هر هدف از جستجو ببینید.

هدف از جستجو

بهترین روش برای تشخیص هدف پشت جستجوی یک کلمه کلیدی این است که آن را در گوگل جستجو کنیم و نتایج SERP را بررسی کنیم.

گاهی اوقات کلمه کلیدی ممکن است از نظر موضوعی با محتوای شما مرتبط باشد. اما هدف واقعی کاربر از جستجوی آن می‌تواند چیزی دیگر باشد.

اجازه دهید با مثالی این مطلب را بررسی کنیم.

فرض کنیم شما یک فروشگاه اینترنتی فروش محصولات آرایشی و بهداشتی دارید. محصول جدیدی را برای فروش وارد فروشگاه کرده‌اید که نوعی رنگ موی بانوان به رنگ عسلی است. می‌خواهید یک صفحه فروش محصول از سایت خود را برای این محصول بهینه سازی کنید و آن را با تکنیکهای سئو که تا حالا یاد گرفتید در نتیاج جستجوی گوگل بالا بیاورید. 

پس از بررسی های زیاد و در نظر گرفتن فاکتورهای بالا به کلمه کلیدی “رنگ موی عسلی” رسیدید. (در زمان نوشتن این مقاله درجه سختی این کلمه 11 و تعداد جستجوی آن 3300 بار در ماه است). بنظر گزینه بسیار ایده‌آلی برای تولید محتوا می‌آید. اما قبل از اینکه شروع به تولید محتوا برای این کلمه کنید کمی تامل کنید. یکی دیگر از پایه‌های سه‌پایه تحقیق کلمات کلیدی را هنوز بررسی نکردید. مرتبط بودن کلمه با محتوا یا بطور دقیق‌تر پاسخ به این سئوال که:

هدف اصلی کاربر از جستجوی این کلمه کلیدی چیست ؟

بیایید این کلمه را در جستجوی گوگل بررسی کنیم.

همانطور که در تصویر مشخص است، کاربران واقعی از کلمه کلیدی “رنگ موی عسلی” برای یافتن فرمول ترکیب رنگ‌های مختلف برای بدست آوردن رنگ موی عسلی استفاده می‌کنند نه خرید آنلاین رنگ موی عسلی. گوگل این را تشخیص می‌دهد و به آنها مجلات خبری را معرفی می‌کند.

این مثال به وضوح مشخص می‌کند که اگر هدف شما این است که کاربر را به قصد خرید به صفحه محصول سایت خود ببرید کلمه کلیدی مناسبی را انتخاب نکرده اید. هرچند که سختی پایین و تعداد جستجوی بالایی دارد.

در این حالت دو استراتژی پیش روی شماست:

  1. تمرکز خود را روی کلمات کلیدی دیگری مانند “خرید رنگ مو” یا “خرید اینترنتی رنگ مو” قرار دهید. پرواضح است کاربری که این کلمات را جستجو می‌کند، بررسی های خود را انجام داده و قصد خرید دارد و احتمالا بسیار خوشحال خواهد شد اگر در جایگاه اول جستجوی گوگل یک فروشگاه تخصصی محصولات آرایشی و بهداشتی را ببیند.
  2. هدف خود از تولید محتوا برای کلمه کلیدی “رنگ موی عسلی” را تغییر دهید. بجای صفحه خرید یک مقاله بهتر در مورد این موضوع نسبت به رقبایتان صرفا برای دادن اطلاعات عمومی به کاربر بنویسید. نگران نباشید، بعد از جذب مخاطب به یک مقاله خوب روش‌های زیادی برای فروش محصول به او وجود دارد.

هدف در اینجا بررسی ارتباط هدف از جستجو با محتوا است.

نکته مهم این است که اصلا ایرادی ندارد، به مخاطب خود اطلاعات رایگان بدهید بدون اینکه چیزی به او بفروشید. از نوشتن پست برای آگاهی بخشی و دادن اطلاعات درست در حوزه تخصصی خود هرگز کوتاهی نکنید. برخی مخاطبان شما ممکن است مایل به خرید در آن لحظه نباشند ولی شما را به عنوان یک برند معتبر به ذهن می‌سپارند و زمانی که تصمیم به خرید گرفتند به سراغ شما برمیگردند.

 

برای مطالعه بیشتر در گام سوم – آنالیز و تحلیل کلمات کلیدی، مطالعه مقالات زیر بسیار مفید خواهد بود.

گام چهارم

استفاده از کلمات کلیدی در محتوای سایت

بسیاری از راهنماهای تحقیق کلمه کلیدی همینجا به پایان می‌رسند. شما یاد گرفتید چگونه کلمات کلیدی را پیدا کنید، آن ها را آنالیز کنید و بهترین‌ها را با درست ترین متریک ها انتخاب کنیم. 

اما سئوال اینجاست:

بعد چه کنیم؟ از این کلمات کلیدی کجا و چگونه استفاده کنم؟

در این گام به بررسی نکات مفیدی در این مورد خواهیم پرداخت که چگونه از لیست کلمات کلیدی به شکل صحیح استفاده کنیم.

کلمات کلیدی را به عنوان موضوع محوری در نظر بگیرید (مدل خوشه ای)

مدل خوشه ای تولید محتوا، ساختار کلی استراتژی تولید محتوای سایت شما را مشخص می‌کند. به جای اینکه مقالات و نوشته های خود را در دسته‌بندی‌های بی‌معنی و بدون کاربرد جای دهیم، یا بدتر هیچ دسته بندی برای محتوای خود نداشته باشیم، آنها را با مدل خوشه‌ای سازمان‌دهی کنیم.

در تصویر زیر یک مدل ساده شده از سازمان‌دهی خوشه ای را میبینید. می‌توان این مدل تولید محتوا را به یک خوشه انگور شبیه‌سازی کرد.

با توجه به تصویر بالا در این مدل دو نوع محتوای اصلی وجود دارد:

  • محتوای هدف – پست یا صفحه‌ای که موضوع اصلی را پوشش می‌دهد. هدف‌گذاری این نوع از محتوا کلمات کلیدی کوتاه، اصلی و عمومی‌تر می‌باشند.
  • محتوای پشتیبان – پست‌ها یا صفحاتی که محتوای هدف را پوشش می‌دهند و محتوای تکمیلی برای موضوع اصلی هستند. هدف‌گذاری این نوع از محتوا کلمات کلیدی بلند و دقیق‌تر می‌باشند.

مزیت استفاده از تولید محتوا با مدل خوشه‌ای این است که محتوای شما، از نظر ارتباط معنایی بسیار تقویت می‌شود. در نتیجه می‌تواند به موتورهای جستجو کمک کند که موضوع اصلی محتوای شما را درست ارزیابی کند.

 شاید بهترین مثال برای بررسی مدل خوشه ای می‌تواند خود رشدلند باشد. اگر کمی دقت کنید، اساس تولید محتوا در رشدلند بر مدل خوشه‌ای بنا شده است.

برای مثال صفحه‌ای که در آن حضور دارید، یک موضوع اصلی دارد و کلمه کلیدی آن “تحقیق کلمه کلیدی” است. سپس سعی کردیم، این کلمه کلیدی اصلی را در 4 بخش اصلی دیگر شامل “مفاهیم پایه کلمه کلیدی“، “یافتن کلمات کلیدی“، “آنالیز کلمات کلیدی” و “استفاده از کلمات کلیدی” بیشتر بررسی کنیم. هر کدام از این زیر مجموعه ها را نیز برحسب نیاز با محتوای بیشتری پشتیبانی کردیم و از کلمات کلیدی بلندتر و هم‌خانواه در آنها استفاده کردیم. هرچه از محتوای هدف (ساقه خوشه) بیشتر فاصله می‌گیریم کلمات کلیدی تخصصی‌تر و بلندتر می‌شوند. این محتواها از نظر معنایی همدیگر را تقویت نموده و شما را برای کلمه کلیدی اصلی به یک مرجع تبدیل می‌کند.

شاید بد نباشد این مدل را با یک مثال دیگر بیشتر بررسی کنیم.

کلمه کلیدی اصلی و عنوان مقاله هدف:

  • دمنوش (راهنمای جامع دم کردن دمنوش)

کلمات کلیدی بلندتر و مقاله‌های پشتیبان:

  • انواع دمنوش (معرفی انواع دمنوش و روش دم‌کردن آن)
  • خواص دمنوش (خواص انواع دمنوش گیاهی برای سلامتی)
  • روش دم‌کردن دمنوش (روش دم‌کردن 13 دمنوش معجزه‌گر برای درمان بیماری‌ها)
  • بهترین دمنوش خانگی (بهترین دمنوش‌های خانگی را چطور درست کنیم)

اگر هرکدام از کلمات کلیدی و هم‌خانواده را به عنوان یک موضوع برای مقاله خود درنظر بگیرید، آنگاه مجبور خواهید بود که به رابطه طبیعی بین آنها فکر کنید.

حال متوجه شده‌اید که تحقیق کلمه کلیدی تنها به منظور یافتن تعداد جستجوی یک کلمه کلیدی یا درجه سختی آن نیست. بلکه مهمتر از همه به شما کمک می‌کند که درک عمیق و درستی از این موضوع پیدا کنید که مردم چگونه در اینترنت جستجو و فکر می‌کنند.

این نیز به شما می‌کند که عنوان و  محتوایی مطابق با نیاز کاربر برای او تولید کنید.

از آنجا که موضوع “نحوه نگارش مقالات با توجه به اصول سئو” مطلب بسیار مهمی است و بخش جداگانه‌ای در رشدلند به آن اختصاص داده شده است. در این بخش به جزئیات آن نمی‌پردازیم و شما را به مطالعه آن در گام بعدی رشد در “مسیر رشد در دنیای اینترنت” با نام “سئو وتولید محتوا” دعوت می‌کنیم.  در این گام تمام تکنیک‌هایی که برای تولید محتوا و بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو به آن نیاز دارد را بررسی می‌کنیم.

لطفا نظرات، سئوال‌ها و تجربه‌های خود، پیرامون مبحث مهم تحقیق کلمات کلیدی را در همین صفحه با ما و دیگر همراهان رشدلند مطرح نمائید.

دیدگاهتان را بنویسید

اسکرول به بالا