سئو و تولید محتوا

سئو و تولید محتوا چه نقشی در رشد کسب و کار ما دارد؟ تفاوت سئوی درون و بیرون از صفحه چیست؟

آیا محتوا و سئو دو مفهوم مستقل از هم می‌باشند یا یک مفهوم واحد؟ بسیاری از بازاریابان در گذشته فکر می‌کردند که این دو از هم جدا بوده و دو نقش متفاوت بازی می‌کنند. در این گام سعی می‌کنیم به این موضوع بپردازیم و نیروی که از هم‌افزایی این دو برمی‌آید را برای رشد مشخص کنیم.

فرآیند تولید محتوا و سئو را در 3 گام اصلی زیر بررسی می‌کنیم:

تولید محتوا

گام اول
تولید محتوا

محتوا پادشاه است! سایت بدون محتوا هیچ ارزشی ندارد

سئوی درون صفحه

گام دوم
سئوی درون صفحه

شامل بهینه سازی محتوای سایت و سئوی تکنیکال برای بهینه سازی فنی سایت

سئوی خارج از صفحه

گام سوم
سئوی خارج از صفحه

فرآیندهای بهینه سازی برای موتورهای جستجو در خارج از سایت

گام اول

تولید محتوا

قبل از شروع به تولید محتوا مطمئن شوید که تمام  فرآیندهای “تحقیق کلمه کلیدی” را انجام داده‌اید. بدون تحقیق کلمات کلیدی و تسلط به مباحث آن، تولید محتوا از کیفیت لازم برخوردار نخواهد بود و بخش مهمی از کار ناقص خواهد بود.

در انتهای بحث “تحقیق کلمات کلیدی” به مبحث بسیار مهم بکارگیری کلمات کلیدی در محتوا رسیدیم و مدل خوشه‌ای تولید محتوا را معرفی کردیم. در این مدل تولید محتوا دو نوع محتوای اصلی خواهیم داشت.

  • محتوای هدف – پست یا صفحه‌ای که موضوع اصلی را پوشش می‌دهد. هدف‌گذاری این نوع از محتوا کلمات کلیدی کوتاه، اصلی و عمومی‌تر می‌باشند.
  • محتوای پشتیبان – پست‌ها یا صفحاتی که محتوای هدف را پوشش می‌دهند و محتوای تکمیلی برای موضوع اصلی هستند. هدف‌گذاری این نوع از محتوا کلمات کلیدی بلند و دقیق‌تر می‌باشند.

در این مدل پیشنهاد می‌شود که محتوای هدف یک مقاله طولانی با چند هزار کلمه باشد (حداقل 1500 کلمه) که نسبت به کلمه کلیدی هدف بهینه شده است. محتواهای پشتیبان نیز مقالاتی با چندصد کلمه (حداقل 500 کلمه) که نسبت به کلمات کلیدی بلندتر و تخصصی‌تر، بهینه شده‌اند. شاید برایتان سئوال پیش آمده است که:

منظور از بهینه سازی محتوا نسبت به یک کلمه چیست؟ و چطور می‌توانم محتوا را نسبت به یک کلمه کلیدی بهینه کنیم؟

بعد از انتخاب کلمات کلیدی مناسب برای محتوا بهتر است این کلمات را به صورت زیر در مقاله بکار ببریم:

  • در عنوان اصلی مقاله (هم تگ title و هم تگ H1)
  • تگ متا دیسکریپشن (meta description)
  • پاراگراف اول شروع مقاله
  • حداقل در یکی از زیرعنوان ها (تگ های H2 تا H6)
  • چند بار در متن مقاله (به صورت طبیعی)

همه می‌دانیم که تکنیک کیورد استافینگ (keyword stuffing) یا بکارگیری بسیار زیاد کلمه کلیدی در متن محتوا دیگر قدیمی شده است. دیگر زمان آن به سر آمده که با تکرار زیاد یک کلیدواژه در صفحه سعی کنیم گوگل یا دیگر موتورهای جستجو را فریب دهیم و رتبه بهتری بگیریم.

این تکنیک نه تنها دیگر به بهبود رتبه گوگل کمک نمی‌کند بلکه ریسک بسیار بالایی نیز دارد. اگر گوگل تشخیص دهد که با تکنیک‌های سئو کلاه سیاه قصد فریب او را دارید پنالتی یا جریمه می‌شوید و رتبه شما کاهش پیدا می‌کند.

بهترین روش برای استفاده طبیعی از کلمات کلیدی این است که سعی کنید محتوا را برای مخاطب واقعی بنویسید نه برای موتورهای جستجو. در این روش تجربه کاربری ملاک خواهد بود و کمی از فضای تکنیکی سئو فاصله می‌گیریم.

خود را به جای مخاطب قرار می‌دهیم و از خود می‌پرسیم آیا این محتوا جواب سئوال کاربری را که با جستجوی کلمه کلیدی به محتوای من راه پیدا کرده است را می‌دهد یا نه؟ آیا محتوای من نیاز کاربر را برطرف می‌کند یا نه؟

اگر برای کاربر واقعی بنویسیم همه‌چیز شکل طبیعی به خود خواهد گرفت. چگالی کلمات کلیدی رعایت خواهد شد. منظور از چگالی کلمات کلیدی تعداد تکرار کلمه کلیدی نسبت به کل تعداد کلمات مقاله است. 

اگر از وردپرس استفاده می‌کنید افزونه‌های بسیاری خوبی برای این کار وجود دارد. بهترین آنها افزونه Yoast SEO  می‌باشد. مطابق این افزونه پیشنهاد می‌شود که چگالی کلمات کلیدی در یک مقاله چیزی بین 1/5 الی 2/5 درصد باشد. یعنی اگر متن شما 1000 کلمه داشته باشد. بهتر است تعداد تکرار کلمه کلیدی شما در آن بین 15 الی 25 بار باشد.

این اعداد قطعی نیستند. صرفا پیشنهاد بهترین افزونه سئو وردپرس است. باید از آنها به عنوان سرنخ و الگو استفاده کنیم.

از کلمات کلیدی LSI در مقاله استفاده کنید.

(Latent semantic indexing) در واقع الگوریتم ریاضیاتی و محاسباتی است که موتورهای جستجو به‌وسیله آن می‌توانند تشخیص دهند کدام کلمات کلیدی با یکدیگر ارتباط معنایی دارند.

کلمات کلیدی LSI کلماتی هستند که از نظر معنا و مفهوم بسیار به کلمه کلیدی هدف شما نزدیک هستند و اغلب کلمه کلیدی هدف شما در آنها دیده می‌شود. در شکل زیر می‌توانید یک مثال از کلمات کلیدی هدف و LSI ببینید.

فراموش نکنیم که قرار نیست در همه کلمات کلیدی LSI رتبه بگیریم، بلکه هدف اصلی این است که به گوگل نشان دهیم تا چه حدودی درباره یک موضوع مشخص پیش رفته و تولید محتوا کرده‌ایم. این کار باعث تقویت ارتباط معنایی و موضوعی مقالات می‌شود.

طبق مطالعاتی که توسط Ahrefs انجام شده است، صفحاتی که رتبه 1 را بدست آورده‌اند بطور میانگین برای 1000 کلمه مرتبط دیگر نیز رتبه خواهند گرفت.

نمودار بالا نشان می‌دهد زمانی که یک صفحه برای مثال در یک سری از کلمات کلیدی در رتبه 1 گوگل قرار دارد بطور میانگین برای 1000 کلمه دیگر نیز رتبه گرفته است.

می‌توان از کنسول سرچ گوگل برای پیدا کردن کلمات کلیدی بلندی که برای آنها رتبه گرفتید نیز استفاده کرد.

بسیار مهم است که همیشه بخاطر داشته باشیم، از کلمات کلیدی LSI تنها زمانی که به صورت طبیعی در متن ظاهر می‌شوند استفاده کنیم. نکته مهم دیگر این است که تلاش برای بکارگیری تمام کلمات کلیدی هم‌خانواده و مترادف به همان اندازه مضر است که تلاش برای تکرار بیش از اندازه یک کلمه کلیدی.

موتورهای جستجو با توجه به الگوریتم‌های پیشرفته و هوش مصنوعی براحتی قادر به تشخیص تکنیک‌های سئو کلاه سیاه هستند و شما را جریمه خواهند کرد.

محتوای طولانی بنویسید

تحقیقات بسیار نشان داده است که بطور میانگین محتوای طولانی (بیش از 1500 کلمه) در مقایسه با محتوای کوتاه بهتر رتبه می‌گیرد.

از مزایای نوشتن مقالات بلند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در متون بلند می‌توان از کلمات کلیدی LSI به صورت طبیعی استفاده کرد که خود موجب ارتباط معنایی بیشتر می‌شود.
  • محتوای طولانی با ارائه راه حلی جامع کاربر را بیشتر درگیر می‌کند چرا که پاسخ‌های بیشتری را به کاربر ارائه می‌کند و احتمالا مشکلات بیشتری را از کاربر حل می‌کند.
  • نوشته‌های طولانی به صورت طبیعی لینک‌های بیشتری نسبت به نوشته‌های متوسط و کوتاه جذب می‌کند.
  • محتوای بلند به تصویر برند شما اعتبار بیشتری می‌بخشد. 

چنان که گفته شد در مسیر تولید محتوا سعی نکنیم که برای همه کلمات کلیدی هم‌خانواده یا LSI بهینه‌سازی کنیم و رتبه بگیریم. ممکن است حتی در کلماتی رتبه بگیرید که در مقاله استفاده هم نکردید.

بیاید با هم به مثالی نگاه کنیم:

اگر عبارت کلیدی “چگونه قهوه درست کنیم” را در گوگل جستجو کنیم، اولین نتیجه مربوط به باشگاه خبرنگاران جوان (yjc.ir) است. دومین نتیجه نیز مربوط به سایت دکتر سلام (hidoctor.ir) می‌باشد.

با یک نگاه به متن مقاله متوجه می‌شویم که بسیار جامع و خوب نوشته شده است و اطلاعات بسیاری مفیدی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. تعداد کلمات این مقاله نیز 1546 کلمه می‌باشد که جزو مقالات بلند به حساب می‌آید.

بیاید نگاهی به خود مقاله بیاندازیم. من دقیقا عبارت “چگونه قهوه درست کنیم” را در متن مقاله جستجو میکنم. همانطور که مشاهده می‌کنید هیچ نتیجه‌ای یافت نمی‌شود. این یعنی این کلمه کلیدی پرسرچ حتی یک بار هم در مقاله استفاده نشده است.

نکته جالب دیگر این است که این مقاله برای کلمات دیگری هم در رتبه 1 گوگل ظاهر می‌شود. برای مثال عبارت کلیدی “چگونه قهوه دم کنیم“. اما بازهم هیچ اثری از این عبارت کلیدی در خود مقاله دیده نمی‌شود.

نویسنده این مقاله می‌توانست دو مقاله با عنوان‌های “چگونه قهوه درست کنیم” و “چگونه قهوه دم کنیم” بنویسد. اما به جای آن یک مقاله بلند و جامع درباره تمام جنبه‌های دم کردن قهوه با عنوان “بهترین روش دم کردن قهوه خوش طعم” می‌نویسد و بصورت طبیعی برای بسیاری کلمات کلیدی دیگر نیز رتبه می‌گیرد.

اما این به چه معنی است ؟

اگر گوگل ببیند که محتوای شما درجه یک و بسیار مرتبط با موضوع است، ممکن است در کلماتی که حتی برای آن محتوای خود را بهینه‌سازی نکرده‌اید نیز رتبه بالایی بگیرید.

تولید محتوا فقط به همینجا ختم نمی‌شود. تولید محتوای چندرسانه‌ای دنیای بزرگی است که می‌توان گفت آینده تولید محتوای اینترنت را دگرگون خواهد کرد. برای مطالعه بیشتر در مورد تولید محتوا پیشنهاد رشدلند این است که مقالات زیر را مطالعه کنید:

گام دوم

سئوی درون صفحه و تکنیکال

سئوی درون صفحه چیست؟

سئوی درون صفحه عبارت است از مجموعه کارهایی که در خود وب‌سایت برای بهینه‌سازی رتبه سایت در صفحه نتایج موتورهای جستجو صورت می‌گیرد. (نقطه مقابل آن سئوی خارج از صفحه است)

این مجموعه کارها در سئوی درون صفحه عموما شامل دو بخش است.

  • تکنیک‌های بهینه‌سازی محتوا
  • تکنیک‌های بهینه‌سازی فنی سایت (سئوی تکنیکال)

چرا باید روی سئوی درون صفحه سایت کارکنیم؟

زیرا یک بخش جداناپذیر از سئو می‌باشد. نمی‌توان گفت سئو کار می‌کنم اما سئوی درون صفحه کار نمی‌کنم. سئوی درون صفحه باعث می‌شود رتبه شما بهبود یابد، مخاطب بیشتری را بدست آورید و ترافیک ارگانیک بیشتری وارد سایت‌تان شود.

برخلاف سئوی خارج از صفحه، فرآیندهای سئوی درون صفحه کاملا در کنترل شماست.

چه زمانی باید روی سئوی درون صفحه سایت کار کنم؟

بعضی از بهینه‌سازی‌های سئوی درون صفحه را تنها یکبار در ابتدای کار انجام می‌دهیم و دیگر نیازی نیست آنها را تکرار کنیم. (برای مثال ساختار صفحات و لینک‌ها، استفاده از پروتکل HTTPS، بهینه‌سازی سرعت سایت و غیره). اما برخی دیگر از فعالیت‌های بهینه سازی سایت، نیازمند این هستند که بصورت منظم انجام گیرند.

حتی اگر هم‌اکنون سایت یا محتوای شما در رتبه 1 گوگل قرار دارد نیز باید سئوی درون صفحه را انجام دهید. چرا که سئوی داخل صفحه یک روند توقف‌ناپذیر و در چرخش است.

چه کسی باید سئوی درون صفحه انجام دهد؟

هر صاحب سایت، تولیدکننده محتوا، بازاریاب آنلاین یا متخصص سئو باید به این تکنیک‌ها مسلط باشند. در واقع هرکسی که در تلاش برای رتبه گرفتن در موتورهای جستجو است می‌باید با سئوی درون صفحه آشنا باشد و تکنیک‌های آن را انجام دهد.

مهمترین فاکتورهای بهینه‌سازی سئو درون صفحه چیست؟

عوامل زیادی در سئوی درون صفحه تاثیرگذار است اما می‌توان مهم‌ترین آنها را در 12 عامل زیر دسته بندی کرد:

  1. سایت قابل خزیده شدن: عنکبوت‌های موتورهای جستجو باید بتوانند به آسانی در سایت بخزند
  2. معماری سایت: سایت باید دارای یک ساختار منطقی از لینک‌ها و صفحات داشته باشد
  3. لینک‌های خارجی معتبر: سایت به منابع خارجی معتبری رفرنس داده شده باشد
  4. سرعت سایت: صفحات سایت به سرعت بارگذاری شوند
  5. سازگاری سایت با موبایل: سایت در تمام دستگاه‌ها و نمایشگرها به درستی نمایش داده شود
  6. استفاده از HTTPS: استفاده از پروتکل امن SSL
  7. استفاده از URL های کاربر پسند: پیوندهای یکتا باید متناسب با تجربه کاربری ساخته شوند
  8. محتوای هدفمند و بهینه: صفحات به درستی برای هدف نهایی کاربری که جستجو می‌کند بهینه شده باشد
  9. تحقیق و بهینه سازی کلمات کلیدی: استفاده از کلمات کلیدی محبوب، آسان و مرتبط با موضوع جستجو در تولید محتوا
  10. بهینه سازی تصاویر سایت: تصاویر بهینه‌سازی شده برای موتورهای جستجو
  11. خوانایی و تجربه کاربری (UX): متن محتوا بهینه شده، خوانا و تجربه کاربری درستی را منتقل کند
  12. نرخ کلیک: صفحات دارای عنوان مناسب و متادیسکریپشن بهینه باشند

برای آشنایی بیشتر با 12 عامل بالا و همچنین مطالعه بیشتر در مورد سئو-درون صفحه پیشنهاد می‌کنیم مقالات زیر را حتما مطالعه کنید.

گام سوم

سئوی خارج از صفحه

سئو خارج از صفحه تمامی فعالیت‌هایی است که منجر به افزایش اعتبار دامنه از طریق جذب بک‌لینک از سایت‌های دیگر می شود. راه‌های زیادی برای این منظور وجود دارد.

  • ارسال ایمیل
  • ارسال نظر در سایت‌های دیگر
  • فعالیت در شبکه‌های اجتماعی
  • همکاری با اینفلونسرها
  • نوشتن محتوای با ارزش تا مردم دوست داشته باشند به وب سایت شما لینک دهند.

برای آشنایی بیشتر با سئوی خارج از صفحه پیشنهاد می‌کنیم مقالات زیر را حتما مطالعه کنید.

اسکرول به بالا