آنالیز و تحلیل سایت

بررسی داده‌ها و تحلیل سایت چه کمکی می‌تواند به رشد کسب‌وکار کند؟ بهترین ابزار آنالیز سایت کدام است؟ چطور می‌توانیم گوگل آنالیتیکس و دیگر ابزارهای آنالیز سایت را روی آن نصب کنیم؟

همه سوال‌های بسیار مهم بالا و بیشتر را در این گام از مسیر رشد بررسی می‌کنیم و به آنها پاسخ خواهیم داد. اهمیت تحلیل سایت و بازاریابی داده محور (Data-Driven Marketing) در دنیای دیجیتال امروز بیش از پیش بر همگان مشخص شده. بازاریابی دیگر با آن تعاریف سنتی و قدیمی خود راه‌گشای کسب و کارهای نوین نیست. پیش نیاز بازاریابی دیجیتال داده‌محور نیز داده دیجیتال و قدرت تحلیل آن می‌باشد. در این گام بسیار ضروری با معرفی ابزارهای مهم و روش‌های تحلیل داده‌های دیجیتال یک گام دیگر رو به جلو در راستای رشد برخواهیم داشت.

آنالیز و تحلیل سایت را می‌توان در 4 مرحله زیر دسته‌بندی نمود:

نصب گوگل آنالیتیکس

گام اول
نصب زیرساخت‌ها

نصب و راه‌اندازی صحیح ابزارهای تحلیل و آنالیز سایت جزو اساسی‌ترین گام‌ها می‌باشد.

آنالیز سایت

گام دوم
آنالیز و تحلیل سایت

داده‌های خود را اندازه‌گیری کنیم، آنها را دسته‌بندی و تحلیل کنیم و بر مبنای آن تصمیم‌گیری کنیم.

آنالیز رقبا

گام سوم
آنالیز و تحلیل رقبا

هیچ کسب و کاری بدون رقیب نیست. بجای نادیده گرفتن رقبا آن‌ها را بشناسیم و زیرنظر بگیریم.

گزارش‌دهی

گام چهارم
گزارش دهی

تهیه گزارش‌های استاندارد و بروز همیشه یکی از دغدغه‌های بازاریابان دیجیتال بوده است.

گام اول

نصب زیرساخت‌ها

به مجرد اینکه سایت شما راه‌اندازی شد، دغدغه بعدی شما به عنوان بازاریاب یا صاحب سایت این است که بازدیدکنندگان سایت خود را افزایش دهید.

ابزارهای آنالیز سایت به شما کمک می‌کنند تا نقاط ضعف و قوت سایت خود را شناسایی کنید و بر مبنای اطلاعات بدست آمده از این ابزارها نسبت به گرفتن تصمیم‌های منطقی و خلاقانه اقدام نمائید. برای این کار ابزارهای زیادی در اینترنت وجود دارند که برخی از آنها رایگان و برخی دیگر پولی هستند. 

در میان این ابزارهای تحلیل و بررسی سایت، مهمترین آنها گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) می‌باشد.

نمودار روبرو نشان می‌دهد که چند درصد از وب‌سایت‌ها در دنیا از یکی از ابزارهای آنالیز ترافیک استفاده می‌کنند و چند درصد بدون هیچ ابزاری در دنیای وب حضور دارند.

طبق نمودار 65% از صفحات وب حداقل از یک ابزار آنالیز ترافیک استفاده کرده‌اند.

35% از وب‌سایت‌های دنیا نیز بدون استفاده از هیچ ابزار آنالیزی در وب حضور دارند.

این آمار نشان دهنده اهمیت بسیار بالای تحلیل و بررسی داده‌های سایت و استفاده از آنها در تصمیم‌گیری می‌باشد. تقریبا از هر سه سایت 2 مورد از آنها ترافیک سایت خود را با یکی از ابزارها تحلیل و آنالیز می‌کند.

 

درصد وب‌سایت‌هایی که از یک ابزار آنالیز سایت

استفاده می‌کنند یا نه.

منبع : w3techs.com

در بین سایت‌هایی که حداقل از یک ابزار آنالیز سایت استفاده می‌کنند، سهم بازار گوگل آنالیتیکس بیش از 84% است.

Facebook Pixel با 14.1%، Yandex.Metrica با 10.8%، WordPress Jetpack با 7.2%، Hotjar با 4.4% و LiveInternet با 3.9% به ترتیب در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

شاید دانستن این نکته که بیش از 113 سیستم آنالیز ترافیک و بازدید سایت در دنیا وجود دارد، برایتان جالب باشد. می‌توانید آن‌ها را در این لینک ببینید.

نکته دیگر این آمار این است که برخی از سایت‌ها ممکن است از بیش از دو سیستم آنالیز در سایت خود به صورت همزمان استفاده کرده باشند. درنتیجه درصد کل بیش از 100% می‌باشد

سهم بازار هریک از ابزارهای مهم آنالیز

منبع : w3techs.com

با یک حساب سرانگشتی از آمار بالا می‌توان به این نتیجه رسید که گوگل آنالیتیکس 54% از اینترنت کل دنیا را آنالیز می‌کند. یعنی از هر 2 وب‌سایت حداقل یکی با ابزار گوگل آنالیتیکس سایت خود را آنالیز می‌کنند. و البته گوگل آنالیتیکس همیشه رایگان است.

اما سئوال اینجاست که هدف از نصب یک سیستم آنالیز داده روی سایت چیست؟

در واقع این ابزار مهم را روی سایت خود نصب می‌کنیم تا پاسخ سئوال‌های زیر را بدست آوریم:

چه کسی از سایت ما بازدید می‌کند؟

این بخش از آنالیز سایت به این سئوال پاسخ می‌دهد که مکان جغرافیایی بازدیدکنندگان سایت ما کجاست؟ یا به عبارت دیگر کاربران سایت ما از چه کشور و شهری مشغول بازدید از سایت ما هستند؟ چه مرورگری را برای دیدن سایت ما انتخاب کرده‌اند؟ کاربران سایت عموما چه سن و سالی دارند و جنسیت آنها چیست ؟ و بسیاری اطلاعات مهم دیگر که منجر به شناخت و درک درستی از کاربر می‌شود.

شناخت پرسونا یا شخصیت مخاطب در تصمیم‌گیری های ما برای رشد کسب و کار و سایت جزو اساسی‌ترین گام‌ها به حساب می‌آید. با این اطلاعات مفید می‌توان سایت را مطابق علایق مخاطب بروزرسانی کرد.

زمانی که کاربر در سایت شما است چه فعالیتی انجام می‌دهد؟

شما می‌توانید رد مخاطب خود در حین بازدید از سایت را بگیرید و ببینید در لحظه چه تعداد بازدیدکننده در سایت وجود دارند یا رفتار آنها در هنگام گردش در سایت چگونه است؟ از کدام صفحه خارج می‌شوند و دقیقا چند دقیقه از زمان خود را در سایت سپری می‌کنند و در این مدت چه صفحاتی از سایت را بازدید می‌کنند.

 با استفاده از این اطلاعات می‌توانید نرخ ریزش یا بانس ریت (bounce rate) سایت خود را کاهش داده و تعداد صفحات بازدید شده را افزایش دهید.

کاربران چه زمانی از سایت شما بازدید می‌کنند؟

با نگاه به آمار کاربران فعال سایت می‌توانید ببینید که کاربران چه ساعتی از روز بیشترین تعامل با صفحات شما را دارند و در نتیجه بهترین زمان برای انتشار محتوا چه زمانی است.

همچنین می‌توانید نحوه تعامل کاربر در یک دوره طولانی مدت مثلا یکساله را بررسی کنید تا ببینید چه محتوایی برای چه فصلی از سال مناسب کاربر شما است.

کاربران چطور سایت شما را پیدا می‌کنند؟

این بخش از ابزار آنالیز گوگل به شما می‌گوید که کاربران سایت از چه طریقی وارد سایت شده‌اند (برای مثال از طریق جستجوی ارگانیک یا با وارد کردن مستقیم آدرس سایت یا شبکه‌های اجتماعی و غیره)

همچنین به شما نشان می‌دهد که چه درصدی از این ترافیک از هر کدام از این منابع به سایت شما راه پیدا کرده‌اند. آیا این منابع پولی بوده‌اند یا ارگانیک. اگر ترافیک از طریق موتور جستجو به سایت راه پیدا کرده است کدام موتور جستجو بیشترین نقش را بازی کرده است؟ گوگل، یاهو یا بینگ

آیا سایت‌های دیگر شما را به مخاطبان خود معرفی نموده‌اند و با یک لینک به شما ارجاع داده‌اند؟ اگر این طور است از هر لینک ارجاع چه ترافیکی وارد سایت شما شده است؟ و هزاران اطلاعات مفید و کاربردی دیگر که می‌توانید از این گزارشات بدست آورید.

اما در گام اول باید بدانیم که این ابزارها و بخصوص گوگل آنالیتیکس را به چه روشی می‌توانیم روی سایت خود نصب کنیم. روش‌های زیادی برای نصب این ابزار مفید روی سایت وجود دارد. بهترین و استانداردترین آنها استفاده از سرویس گوگل تگ منیجر (Google Tag Manager) می‌باشد. گوگل تگ منیجر یک سیستم مدیریت تگ روی وب سایت است که توسط گوگل ارائه شده است. تگ‌ها در واقع کدهای رهگیری یا اسنیپت های جاوا اسکریپ هستند که اطلاعاتی را از سایت شما به یک سرویس ثالث برای آنالیز ارسال می‌کنند. استفاده از این روش به شما امکان مدیریت تمام تگ‌هایی که در حال و آینده نیاز به نصب آن در سایت دارید را در یکجا می‌دهد.

از آنجا که به احتمال زیاد در آینده بسیار نزدیک گوگل آنالیتیکس تنها نرم‌افزاری نخواهد بود که مجبورید روی وب‌سایت خود نصب کنید و از خدمات آن بهره‌مند شوید و بزودی نیاز به نصب برنامه‌های دیگر نیز خواهد بود بهتر است از هم‌اکنون پیش‌بینی آینده را بکنید و از یک سیستم مدیریت تگ روی وب‌سایت مانند گوگل تگ منیجر استفاده کنید. مضاف بر این خود ابزار گوگل تگ منیجر علاوه بر مدیریت تگ‌های سایت می‌تواند کمک بسیاری به آنالیز سایت و هدف‌گذاری و ردیابی اطلاعات و در نهایت تحلیل این داده‌ها کند. 

رشدلند پس از سال‌ها تجربه کاری به این نتیجه رسیده است که 3 سرویس مهم و ضروری گوگل در ابتدای امر باید بر روی هر سایتی چه شخصی یا چه با اهداف تجاری به درستی نصب شود. حتی اگر قرار نیست تا مدت‌ها استفاده خاصی از آنها صورت گیرد. متاسفانه به دلیل تحریم‌های آمریکا علیه ایران دو سرویس اول را باید با استفاده از نرم‌افزارهای تغییر آی‌پی استفاده کنید.

این سه سرویس بسیار مهم عبارتند از:

گوگل تگ منیجر

Google Tag Manager

گوگل آنالیتیکس

Google Analytics

گوگل سرچ‌ کنسول

Google Search Console

 

اگر از یک سیستم مدیریت محتوای اختصاصی بهره می‌برید باید از طراح سایت خود بخواهید تا کدهای گوگل تگ منیجر را در سرور شما بارگذاری نماید و پس از آن خودتان می‌توانید بقیه سرویس‌ها را از طریق تگ منیجر فعال کنید.

اما اگر از CMS های آماده‌ای مانند وردپرس استفاده می‌کنید، می‌توانید براحتی با استفاده از آموزش‌های زیر گوگل تگ منیجر و پس از آن گوگل آنالیتیکس یا گوگل سرچ کنسول را براحتی روی سایت وردپرسی خود نصب کنید.

محسن نبی زاده 1398-12-24

راهنمای نصب گوگل تگ منیجر | Google Tag Manager بر روی سایت

معرفی گوگل تگ منیجر گوگل تگ منیجر (GTM) یک سیستم مدیریت تگ است که به شما اجازه می‌دهد در یک رابط کاربری بسیار ساده و کاربرپسند و بدون نیاز به...
محسن نبی زاده 1399-01-03

راهنمای نصب گوگل آنالیتیکس با استفاده از گوگل تگ منیجر

گوگل آنالیتکس (GA) را می‌توان مهم‌ترین و بهترین ابزار آنالیز و تحلیل ترافیک سایت در بین رقبای خود دانست. بیش از 54% کل سایت‌های دنیا از این ابزار کاملا رایگان...
محسن نبی زاده 1399-01-06

گوگل آنالیتیکس یا گوگل تگ منیجر ؟ کدام‌ یک را باید نصب کرد؟

زمانی که برای اولین بار در مورد گوگل تگ منیجر (GTM) شنیدم، حسابی سردرگم شده بودم. تا آن زمان اصلا نمی‌دانستم چنین سیستمی وجود دارد. پس اولین سئوال‌ها در ذهن...
محسن نبی زاده 1399-01-09

11 دلیل که چرا باید از گوگل تگ منیجر استفاده کنید

شاید بتوان حدس زد چطور سر از این مقاله درآوردید. به احتمال زیاد صحبت‌های زیادی در مورد گوگل تگ منیجر (GTM) از اطرافیان خود شنیده‌اید. و به احتمال بیشتر این...

گام دوم

آنالیز و تحلیل سایت

بعد از نصب زیربناهای آنالیز و بررسی سایت حال نوبت به استفاده از این ابزارها برای تحلیل ترافیک سایت و اتخاذ تصمیم‌های اصولی با استفاده از این اطلاعات و تحلیل‌ها رسیده است. در این گام روش‌های مختلف آنالیز سایت را با یکدیگر بررسی می‌کنیم و انواع روش‌های تحلیل را معرفی ‌می‌کنیم. 

تحلیل و آنالیز سایت یک نسخه مشخص و واحد ندارد بلکه به تعداد انسان‌های خلاق روی کره‌زمین می‌تواند روش متفاوت داشته باشد. اینجا در رشدلند به معرفی اصول و کلیات آنالیز سایت خواهیم پرداخت و بررسی موشکافانه هر وب‌سایت را به خود شما می‌سپاریم تا با آزمون و خطا بتوانید آنچه را که در کسب و کار شما بهترین است را بیابید و آن را برای بهبود کسب و کار خود بکار بگیرید.

محسن نبی زاده 1399-01-04

راهنمای جامع گوگل آنالیتیکس – Google Analytics برای تازه‌کارها

اگر نمی‌دانید گوگل آنالیتیکس چیست، هنوز آن را نصب نکرده اید یا نصب کرده‌اید اما هرگز داده‌های خود را در آن بررسی نکرده‌اید، پس این مقاله دقیقا برای شما نوشته...

گام سوم

آنالیز و تحلیل رقبا

بسیاری از کسب و کارهایی که به تازگی در ایران کار خود را شروع کرده‎‌اند، ادعا دارند که در برخی از حوزه‌ها هیچ رقیبی در بازار ندارند. باید به آنها گفت سخت در اشتباهند! هیچ کسب و کاری وجود ندارد که هیچ رقیبی برای آن وجود نداشته باشد. بجای آنکه بگوئیم رقیبی نداریم بهتر است بگوئیم رقبای خود را نمی‌شناسیم. در این گام به شما روش‌هایی را معرفی می‌کنیم که بتوانید رقبای خود را در بازار پیدا کنید و موقعیت آنها را در مقایسه با خود و دیگران بسنجید.

نقاط قوت و ضعف رقبای خود را بیابید و از آنها به عنوان فرصت برای خود استفاده کنید. تحلیل رقبا یکی از مهمترین مراحل رشد هر کسب و کاری است که معمولا انجام نمی‌گیرد و در آینده خسارت‌های جبران ناپذیری می‌تواند در پی داشته باشد.

گام چهارم

گزارش دهی

شاید بگوئید وقتی که دیتای درست را در دست داشته باشم تهیه یک گزارش و ارسال آن برای افراد مورد نظر کار بسیار مهمی نیست. می‌توان آن را به سرعت در اکسل یا پاورپوینت تهیه کرد. اما اگر کمی حرفه‌ای تر به قضیه نگاه کنیم بخصوص از دید یک بازاریاب حرفه‌ای که بخشی از کار روزانه او تهیه گزارش در انواع مختلف و ارسال آن برای افراد متفاوت در دپارتمان‌های متفاوت می‌باشد، آشنایی با ابزارهای مفید می‌تواند گاهی جان آنها را نجات دهد و بسیاری از مشکلات از جمله مدیریت زمان و ارسال را حل کند.

این امر فقط مختص بازاریابان حرفه‌ای نیست بلکه کاربران معمولی نیز می‌توانند با تهیه گزارش‌های بهینه و کاربرپسند خود را از محیط‌های خسته کننده رهایی بخشند. و بجای مطالعه روزانه هزاران عدد و رقم خسته‌کننده به بررسی نمودارهای بصری و زیبا بپردازند و فرآیند رشد خود را با استفاده از نمودارهای زنده و پویا با قابلیت سفارشی‌سازی پیگیری کنند.

در این گام از رشدلند به معرفی ابزارهای نوین تهیه و اشتراک‌گذاری گزارش با رویکرد تحلیل رشد خواهیم پرداخت. از جمله مهم‌ترین این ابزارها می‌توان از ابزار بسیار مفید و کاربردی گوگل دیتا استودیو (Google Data Studio) نام برد.  سعی خواهیم کرد اطلاعاتی که در گام‌های قبلی از ابزارهای تحلیل سایت بدست آورده‌ایم را با طراحی داشبوردهای زیبا و کاربردی در یک محیط پویا به نمایش درآوریم و آن را با افرادی که به این گزارش‌ها نیاز دارند به اشتراک بگذاریم.

 

اسکرول به بالا